Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help    Website   Shop
Sponsors:

Forumoverzicht » Instrumentenspot » Versterkers

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De impact van een cabinet op je sound
 Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 14:29 

Dus aangezien ik vandaag mijn rack heb vervolledigd (althans de essentie dan), ben ik nu aan het zien voor een 4x12 cabinet maar begon ik me af te vragen in hoeverre de verschillende elementen in een cabinet invloed hebben op je sound.

Er zijn enorm veel verschillende opties en ondanks dat ik nog altijd geloof dat de preferentie van je sound relatief is, zijn er veel amps waar een grotere vraag naar is en logischerwijs de prijs die vraag volgt. Ik heb zelf wel ervaring met digitale modulatie en IR's zoals bij de Axe FX en vroeger bij mijn Line 6 gebruikte ik keFIR IR's en daar kon je altijd wel duidelijk een verschil horen. Het enige verschil was wel dat er telkens een microfoon werd gebruikt om deze op te nemen, en dat in live situaties niet van toepassing is (tenzij versterking, etc..).

Heeft er iemand toevallig video's, artikels of eender wat dat me wat zou kunnen toelichten en begeleiden bij mijn zoektocht naar een geschikte cabinet voor mij? Ik ben momenteel vooral geïnteresseerd in een Orange PPC412 en Engl Pro 412 omdat dit de 2 voornaamste amps zijn die gebruikt worden door artiesten wiens sound me wel aanstaat. (Denk: Born of Osiris, After The Burial, Within The Ruins ==> Lage Drop tunings dus )

Ik denk dat hetgene wat ik als belangrijkste beschouw is dat de frequentie responsie van de cabinet zijn hoogtepunten vind in de lagere mids (300 - 2000 hz).

Het kan zijn dat ik op sommige vlakken een fout beeld heb in de werking van cabinets, maar heb niet ontzettend veel ervaring op dit vlak dus verbetering is altijd welkom en zelfs aangemoedigd. :thumb:

Alvast bedankt,
ItWillDo

Profiel  

Berichttitel: Re: De impact van een cabinet op je sound
 Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 14:32 

80% van de bands in dat genre die ik al heb gezien gebruiken live die engl cabs.
Ben er ook een grote fan van, heb de orange ook gehad klonk zeer vet met mijn recto.
Maar niet echt strak die orange, maar daar doelde ik ook niet op toen...

Vette sludgy metal gebruikte ik mijn orange, iets dat strakker moet engl.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 14:39 

Ja, het vreemde is dat enorm veel van die artiesten live verschillende cabs gebruiken. Ik heb Born of Osiris live in Trix gezien en toen gebruikten ze Marshall cabs maar bij sommige live video's gebruiken die ook Engl's en tegenwoordig hebben ze een endorsement van Orange dus op den duur begint een mens zich ook af te vragen of de invloed van een cabinet nu niet te verwaarlozen is als je je settings van je amp gewoon wat mee verandert?

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 14:51 

Engl en Marshall is sowieso standaard voor backline firma's hé.
Die mannen nemen hun eigen gear vaak niet mee maar huren gewoon amps en cabs van een firma op tour. Maar er is wel degelijk een groots verschil in sound imo.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 14:59 

BillyMetalhead schreef:
Engl en Marshall is sowieso standaard voor backline firma's hé.
Die mannen nemen hun eigen gear vaak niet mee maar huren gewoon amps en cabs van een firma op tour. Maar er is wel degelijk een groots verschil in sound imo.

Ah, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Jammer genoeg (nog) niet groot genoeg om met zulke firma's in contact te komen :lol: .

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 15:13 

Ik zou de mesa oversized 4 x 12 ook eens testen in dat Genre, die blijft voor opname's toch zo'n beetje de standaard cab voor laaggestemde metal.

constructie doet zeer veel.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 15:23 

pol schreef:
Ik zou de mesa oversized 4 x 12 ook eens testen in dat Genre, die blijft voor opname's toch zo'n beetje de standaard cab voor laaggestemde metal.

constructie doet zeer veel.

Jep heeft wat meer body dan die engl's.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 15:32 
Gearspot Crew

Ik vind een Mesa oversized en een Orange PPC persoonlijk mindere cabs.
Ik weet het, ik had van beiden ooit wel twee stuks tegelijk staan.

Maar een cab moet gebalanceerd zijn vind ik. Een Orange heeft teveel midlage punch en een Mesa heeft teveel laaglage punch.
Ik vind die Mesa cabs slap en modderig klinken en de Orange kasten alsof er een doek over ligt.

Ik ben ook een fan van Engl cabs, al klinken ze voor mij iets te strak. Maar voor metal heerlijk.

De meest gebalanceerde kasten die ik ooit gehoord heb, zijn de Bogner V30 en de Soldano V30, welke beiden ik momenteel bezit. Met dan nog een lichte voorkeur voor de Bogner. Was een lange zoektocht langs een rits merken.

Aan zo'n Soldano is moeilijk aan te geraken, maar een Bogner is redelijk vrij te vinden.

MS

PS Die artiesten spelen gewoon met alles wat geldt biedt. Het is door de downloadcultus erg moeilijk om van de muziek te leven, dus alles is meegenomen. En eens je wat kan spelen, kan je veel goed doen klinken.
Da's de slechte invloed van oa Youtube vind ik. Vanaf gitarist X van Djentband Y de combi B en C van merk Q in gitaren van merk A steekt, is dat opeens allemaal heilig. Leve luisteren met je eigen oren. Ga best zelf gewoon van alles uitproberen in bv Music Store. Laat iemand op een goeie head naar keuze cabs aansluiten mbv het switchsysteem. Je gaat met je ogen dicht verteld staan van wat je goed gaat vinden. De winnaar bij mij was ooit een... Fame V30 kast.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 15:49 

Ik heb mijn bogner 4 x 12 met V30's net weggedaan voor een mesa traditional, vond de bogner wat te weinig hoog hebben.

en eigenlijk zijn de marshall vintage kasten ook niet slecht, die hebben zo'n iets vuilere rockcrunch vs de wat proper klinkende engls of mesa kasten.

Ik had bij die bogner de indruk dat het speakerdoek te dik was en hoog tegenhield.
Cab was ook gevuld met isolatiemateriaal.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:14 
Gearspot Crew

Welja, da's persoonlijke smaak, natuurlijk. En met je oren geoordeeld. Ik vind een Mesa kast helemaal niet cleaner, en net teveel zompig laag.

Het is gewoon zo, moest je een artiest live zien, kan je zien waarop hij speelt en hoe het klinkt.
Maar van die Youtube filmpjes en al die reclame dat ze maken voor vanalles en nog wat... da's gewoon om door de bomen het bos niet meer te zien moest je écht hun sound willen.

MS

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:20 

En hun sound is dan nog meestal hun album sound dus daar kan je sowieso al niet aan beginnen, of je moet weten welke amp/cab/kabel/gitaren/mic's/effecten/plugins ze gebruikt hebben en zelf al weet je dat alles als jij dan speelt klinkt het toch anders want je hebt andere vingers/techniek/feel dusja.

Beste is gewoon kijken wat jij het leukste vind, neem je amp en git(a)ar(en) en ga eens testen.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:23 

Ik had het over de mesa traditional 4 x 12, die heeft dezelfde maten als een marshallkast, steekt alleen steviger in mekaar.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:34 
Gearspot Crew

Ha, in dat geval volg ik je wel hoor. Ik vind die Traditionals ook goeie cabs.
Ik zou er ooit nog eens eentje moeten kopen, dan heb ik onder elke head een bijpassende kast.
Mijn ervaring is gewoon dat een goeie 4x12 kast met de Marshall afmetingen het best gebalanceerd klinkt. Rek je ze uit in een bepaalde richting (hoog, breed of diep) dan is de balans weg en stoort er een frequentie vind ik.
Ik ben persoonlijk voor angled cabs maar ook dat is smaak.
De H&K kasten zijn trouwens ook top. Een H&K CC V30 kast kan zo met de beste kasten mee.

MS

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:35 

Ik heb ook het voorstel gekregen om eventueel gewoon voor een 2x12 te gaan en deze dan bovenop een stoel of iets in die trend te plaatsen aangezien transport praktischer is en hier ook meer dan genoeg kabaal uit kan komen. Wat is hier jullie mening over? (2x12 vs 4x12)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:39 

Hangt van kast tot kast af maar het verschil kan enorm zijn.
Maar blazen doet zoiets natuurlijk genoeg, ik zou de schuine kant
van een 4x12 tegenwoordig teveel missen geloof ik.

Op een stoel zetten met daar dan nog een amp op lijkt me soms wat risky,
met combo's heb ik dat wel al gedaan.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:39 
Gearspot Crew

2x12 geeft meer druk. Evenveel volume door minder speakers in een kleinere ruimte.

Ik heb persoonlijk liever een 4x12. Een 2x12 spreidt minder, zeker als je angled gewend bent. En eerlijk, het ziet er gewoon zo lullig onder een high gainer uit :lol2:

De Bogner OS 2x12 viel me dan wel weer 100% mee. Maar is dan ook bijna zo groot als een kleine 4x12.

MS

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:40 
Gearspot Crew

bovenop een stoel... Zou ik niet doen. Basfrequenties via de vloer en zo...

Just be cool, get a rack :
Afbeelding
Afbeelding

4x12 ziet er cooler uit, klinkt gespreider als de meeste 2x12'en
2x12 is gewoon veel praktischer.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 16:50 

Wel, ik heb een rack(je):

Afbeelding

Alleen durf ik daar niet goed een cab op te 'balanceren'. :lol:

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 17:49 

Ik ben superblij met m`n Bogner 412 V30 cab, veel laag maar daar hou ik van. Ik zou er nog wel zo`n PLenderscabje bij willen hebben, hoorde dit weekend een coverband waar de gitarist een volledig rack had opgebouwd door Paul Lenders met PL cabs en dat klonk perfect. Aardige vent ook.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 17:59 

Om eerlijk te zijn zou ik het idee van een 2x12 laten varen moest ik jou zijn.
Had vroeger ook een 2x12 gekocht voor mijn 'mainsetup', maar kreeg er op 'den duur' toch spijt van, en ben terug overgestapt op een 4x12 kast.

Zowel de andere gitarist van de band als ik gebruiken zelfde heads, maar hij gebruikt er een Orange PPC412 voor, en ik 'n Engl Pro cab. De prijs scheelt wel een 100 tal euro vermoed ik, maar persoonlijk vind ik mijn cab wel een pak strakker klinken. (hiermee zeg ik niet dat die Orange een slechte cab is)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 22:42 

ik heb zelf een mesa stiletto (de standard size dus) cab en deze vind ik echt strak, is 1 van de beste cabs die ik heb gehoord. Heeft niet zo'n overdreven laag als de oversized cabs en is echt een strakke cab. Wel zwaar als fuck, zeker als je al 18jarige al met je rug sukkelt :lol2:
Ik heb ook al op enkele shows op marshall vintage cabs gespeeld en deze vind ik ook echt wel cool zijn, dat zijn wel andere v30's dacht ik, van marshall zelf en deze klinken iets scheller (een goede vriend van mij had deze ook in een crate blue voodoo cab steken en die klonken best oké)

Onze gitarist heeft een orange en ik moet eerlijk zijn dat ik daar niet echt warm van loop, deze leggen echt een doek op je sound. Dan vind ik mijn mesa veel opener klinken. Er beginnen eigenlijk veel mensen die een ppc 412 hebben toe te geven dat ze toch al betere cabs hebben gehoord. Nuja 1300 voor een mesa of 800 (?) voor een orange is nu ook wel een vrij groot prijsverschil en voor 800 euro :thumb: cabs
Al heb ik wonderenswaardig al enkele technische defecten gehad aan mijn mesa cab terwijl die in die tijd nooit verplaatst werd en niks mee is gebeurd so they're no gods

En engl cabs zijn gewoon cool, is the next cab i would like to have. Alleen jammer dat je 2dehands bijna enkel de standards met v60's vind en die speakers zijn niet zo mijn ding heb ik ondervonden (cab heeft ook lang in leo caerts in leuven gestaan)

Verder volg ik fré wel, we hebben lang dezelfde 2x12 gehad, en toen ik mijn mesa kocht merkte ik echt wel het verschil. Een 4x12 had veel meer oumpf en kracht +je kan deze op de grond zetten

En overduidelijk beïnvloedt je cab je sound, heel logisch de speakers; er is mij altijd gezegd v30's are the way to go omdat deze zogezegd meer mids hebben en je dus je amp meer kan scoopen omdat je speakers beter door de mix komen (is mij alleszins toch altijd gezegd geweest, ik ken er zelf niet genoeg van) en naar ervaring grijp ik ook altijd wel terug naar v30's
en constructie, daar is veel over te zeggen maar dat lijk mij vrij obvious en ik vind dat bart de nagel op de kop slaat :thumb:

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 22:50 
Gearspot Crew

Impact van cabs is super groot vind ik. Misschien is constructie wel belangrijker dan speakers. Indien niet toch even belangrijk.
Voor mij was de max: Bogner OS 2x12 V30 - echte supercab.
En dan ouwe cabs van London City met vintage greenbacks. Voor velen ongetwijfeld brol maar ik hield er van.
'80s Marshall "bass" (?) met ouwe G12-65s vond ik ook super.

EDIT: disclaimer: "strak" vind ik kut - ik heb een Engl cab gehad en die vloog stante pede weer buiten, leuk voor even. Dus ik ben waarschijnlijk een heel foute adviseur voor jou.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 jan 2012 22:53 
Gearspot Crew

Bwa de nagel, voor elke persoon die dat vindt, is er iemand die dat niet vindt, nogal wiedes.

Even nog een kanttekening: de Marshall G12Vintage speakers zijn 100% een herlabelde V30.
Ik heb V30's in mijn Bogner zitten en Marshall G12Vintage speakers in die Soldano en in de Isocab.

MS

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 jan 2012 04:36 

Ah Fré heeft die gehad als v30 en zijn fireball klonk daar anders door als andere v30's
nuja da's al 2 jaar geleden en ik dacht mij zo iets te herinneren :D

en tgoh als een cab strak is is een cab strak hé, kan nu niet veel tegenstelling in zijn dunkt me :)

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 jan 2012 08:20 

die bogner 2 x 12 oversized vond ik ook niet goed, veel te boomy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Instrumentenspot » Versterkers