| Auteur |
Bericht |
|
beess
|
Berichttitel: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 04 jan 2009 21:35 |
|
|
|
Hoi,
ik ben de laatste tijd wat bezig met muziek te maken op de computer. En nu vroeg ik me af of ik mijn gewoon keyboard kan gebruiken om MIDI-signalen door te geven naar software op mijn pc ? Ik heb een Roland e-300 en een fp-7 staan, en zou die daar graag voor gebruiken in plaats van een dedicated midi-klavier aan te schaffen. Een midi-interface (van midi naar usb) heb ik al...
Alvast bedankt !
|
|
 |
|
 |
|
Matthias
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 05 jan 2009 10:24 |
|
Geregistreerd op: 02 jan 2009 14:51 Berichten: 8 Woonplaats: Rotselaar
|
|
Dit kan zonder probleem. Je sluit de midi-out van je keyboard/synth aan op de midi-in van je interface. In de software kies je de midi-interface als input (en eventueel midi-kanaal) op het midi-spoor waarop je wilt opnemen.
Als je de klanken van je synth (en niet van een software synth) wilt gebruiken sluit je de midi-out van je interface aan op de midi-in van je synth.
|
|
 |
|
 |
|
beess
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 08 jan 2009 22:45 |
|
|
|
Fijn, werkt prima. Alleen zit er wel heel wat "latency" in : het is nauwelijks mogelijk om samen te spelen met de metronoom van de computer, er zit zeker 200 ms vertraging op. Is dat minder met een echt "masterkeyboard" ? Of ligt dat eerder aan de software ? Of het eenvoudige Midi-naar-usb-dingetje van edirol dat het hier moet trekken ?
|
|
 |
|
 |
|
Morrog
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 08 jan 2009 23:11 |
|
|
|
ik vrees eerder de edirol. de keyboards zouden redelijk degelijk moeten zijn. maar kheb zelf geen ervaring met edirol, dus tis maar een gok
_________________ DissocietyGear: Ibanez BTB1206 Ashdown ABM900 EVOII Warwick 411Pro TC Electronic Vintage Bass Distortion Glab Wowee Bass Wah Danelectro CoolCat Chorus & Tremolo TC Electronic ND-1 Nova Delay
|
|
 |
|
 |
|
Matthias
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 09 jan 2009 09:47 |
|
|
|
Dat ligt niet aan de MIDI-interface en een USB masterkeyboard is geen oplossing.
Het probleem is je audiokaart. Waarschijnlijk gebruik je de interne geluidskaart van je moederbord. Je kan proberen in de audio-setup van je programma de buffer size lager te zetten op bv 128 samples. Als dit nog te veel latency geeft zal je een externe geluidskaart moeten aanschaffen. Je moet rekenen op min 200 euro voor een iets of wat deftige kaart.
Ter info hoe lager de buffersize van je audiokaart hoe minder latency maar hoe meer je PC moet werken.
|
|
 |
|
 |
|
beess
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 09 jan 2009 10:17 |
|
|
|
Dank je wel, ik zal het eens proberen. En anders zal de paashaas maar eens iets moeten meebrengen zeker... Ik laat nog iets weten.
|
|
 |
|
 |
|
beess
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 09 jan 2009 18:48 |
|
|
|
Okay. Als ik mijn VST-plugin gebruik als standalone, dan gaat het prima. Maar in Fruity loops krijg ik een te grote latency om echt gemakkelijk mee te spelen... Ligt dat dan aan de geluidskaart ? Als dat het geval is, wat is dan een goede externe geluidskaart, prijs-kwaliteit ?
|
|
 |
|
 |
|
Matthias
|
Berichttitel: Re: Gewoon keyboard gebruiken voor MIDI Geplaatst: 10 jan 2009 16:26 |
|
|
|
Je moet eens kijken welke driver je VST en je fruity loops gebruiken. Volgens mij zijn dat andere als deze een andere latency hebben.
Ik vind volgende interfaces goed: (van goedkoop naar duur):
TC Electronic Desktop Konnekt6 TC Electronic Konnekt24D RME Fireface 400 RME Fireface 800 enz
|
|
 |
|
 |
|