Geregistreerd op: 05 dec 2008 21:03 Berichten: 2187 Woonplaats: Eeklo
Ik vermoed dat dit niet echt een piano (sub-)forum is, maar dit is dicht genoeg, me dunkt
Mede pianisten, van sukkelaar (ondergetekende) tot amateur tot pro, unite! Ik heb dit in offstage gemist, ik vind dat er hier iets dergelijks niet mag ontbreken.
Even mijn achtergrond: ik heb in 't lager vroeger klassieke piano geleerd aan de academie, maar dat was ik al snel beu na 3 jaar en zelfs al gauw mijn passie en motivatie ervoor verloren. Een aantal jaar geleden begon de kriebel om muziek te maken toch weer en na wat beginselen van mezelf ben ik dan ook weer enkele lessen beginnen volgen om mezelf het niet te laten slabakken Nu speel ik vooral heerlijke melodietjes van Nobuo Uematsu (componist van de Final Fantasy reeks) om me even van school en gitaar te laten afleiden.
Andere mensen die iets in te brengen hebben? Discussieer maar los, vertel je stijlen en muziekkeuze, ...
Da 's als een rosse negerin met spleetogen willen, neuk gewoon 3 verschillende vrouwen.
Coolguy
Berichttitel: Re: Piano topic?
Geplaatst: 23 dec 2008 16:36
Geregistreerd op: 04 dec 2008 21:10 Berichten: 3485 Woonplaats: Welle
'Nobuo Uematsu'
Goede keuze!
Morrog
Geplaatst: 23 dec 2008 20:06
ik speel al gans mijn leven piano.. en zelfs van voor mijn conceptie. mijn moeder is muzieklerares.. zij heeft mij de eerste "5" jaar les gegeven thuis. daarna 11 jaar klassieke piano. maar wegens een gebrek aan tijd in mijn laatste middelbaarjaar (door allerlei muzikale dingen en school) ben ik gestopt voor ik finaal afstudeerde. dan deed ik twee jaar bijna niets op pianovlak en nu doe ik sinds drie jaar de hogere graad jazzpiano, waarin ik dit jaar zou moeten afstuderen. misschien komt er een vervolg op conservatorium, maar dat blijf ik tricky vinden.
dus uiteraard ben ik veel bezig met allerlei jazzpiano (grote favoriet is Bill Evans, maar ik heb veel affiniteit met Thelonious Monk, Duke Ellington, en vele anderen). Qua klassieke muziek neig ik het meest naar de barok (Bach!) en classicisme (Mozart!). De laatste jaren kreeg ik er echter een grote fascinatie voor de laatromantiek bij (Brahms!, Rachmaninoff!) - ongetwijfeld vanwege de dikke akkoorden..
Morrog schreef:
ik wil te veel doen
Ik ken het gevoel. Architectuur studeren alleen is al een fulltime bezigheid (of zou dat moeten zijn ) Er nog eens gitaar en piano bovenop, met alle gearbezigheden die ermee komen ... En toch tijd vinden om mijn literatuur uit te lezen
Om aan gezegde componisten te beginnen oefenen heb ik nog veel tijd nodig, er zit zoveel moois in die muziek. Lekker dat je al zover staat. Conservatorium is slechts een wazig droombeeld voor mij
Da 's als een rosse negerin met spleetogen willen, neuk gewoon 3 verschillende vrouwen.
Morrog
Geplaatst: 23 dec 2008 21:52
goh jah, brahms en rachmaninov.. die kan ik niet bepaald doorspelen. maar ben al blij als ik hier en daar wat maten of zelfs eens gans blad kan doorworstelen conservatorium of niet. blijft een moeilijke beslissing. en dan is er nog een band waar ik bas speel en muziek begeleid, orkest, werk, sociaal leven (aanwezig?!), toekomen aan lezen, pc, fora... bleh
kan ik een 25e uur bestellen?
nu ja, liever zo dan elke dag te moeten origami vouwen (ook al zou dat goedkoper zijn )
Geregistreerd op: 12 dec 2008 19:27 Berichten: 626 Woonplaats: Leuven
Hey,
Hier zit nog een toetseniste. Helaas nooit muziekles gevolgd, maar ik trek mijn plan Ben ook niet echt een gearfreak, dus àls er al eens een keys-discussie (meestal een vraag beginnende met de woorden "welke goede maar goedkope ...." ?) op offstage was, hield ik mij daar dan nog buiten
Grtz, Kris.
up-g
Geplaatst: 28 dec 2008 21:07
Geregistreerd op: 06 dec 2008 17:57 Berichten: 788 Woonplaats: Merksem
Ik speel ook wel wat piano, hoewel ik in eerste plaats gitarist ben...
Kwa gear heb ik hier thuis een Roland HP-2e Digital piano staan. Ik ben best tevreden van de pianosound die hierin zit !!! De rest van de sounds is matig naar mijn bescheiden mening...
Wat stijlen betreft probeer ik me vooral toe te leggen op pop/funk/jazz. Lees: Poppy catchy dingen, aangedikt met jazzy akkoordjes. Ik zou graag dingen in de trend van Jamiroquai kunnen spelen.
Geregistreerd op: 04 dec 2008 20:37 Berichten: 1873 Woonplaats: Kapellen
Ik interesseer mij enorm voor piano (en viool) maar geen ambitie om eraan te beginnen. Ik kan wel genieten van concerto's en sonata's allerlei, gaande van Beethoven, Mozart (niet echt geliefd bij de klassiek geschoolden die ik ontmoet heb met oud op nieuw), Bartok tot Rachmaninov enzovoort. De catchy popdeuntjes eigenlijk niet zo, met een paar uitzonderingen natuurlijk.
Genji
Berichttitel: Re: Piano topic
Geplaatst: 02 jan 2009 20:28
Het is een geweldig instrument, meer nog dan gitaar vind ik (en toch zit mijn tijdsverdeling anders ) Momenteel probeer ik dit aan te leren:
eva
Geplaatst: 19 jan 2009 19:35
op mijn 7e, toen ik met notenleer begon, kreeg ik een digitale piano. Met de serie "The Complete Piano Player" probeerde ik het toen zelf aan te leren, totdat ik op een punt kwam dat ik "vast" zat. Dan heb ik van mijn 10 jaar tot ergens in het middelbaar af en toe privé lessen gevolgd, en ergens in die periode werd de spaarrekening die mijn ouders voor mij hadden omgezet in een Echte Piano. Ik ben stilaan minder en minder lessen gaan nemen, en eigenlijk maak ik de laatste 6 jaren totaal geen vooruitgang meer (voornamelijk omdat ik dan op kot gegaan ben en mijn piano thuis stond). Ik speel voornamelijk dingetjes die ik onmiddellijk op het zicht kan lezen, hou ervan om te improviseren op piano (meer dan op elk ander instrument dat ik speel), en vaak amuseer ik mij met een akkoordschema van een populair nummer, waarbij ik de akkoorden wat meespeel, wat opvulling rechts bijvoeg en meezing. Toch zou ik graag eens terug mijn twee en driestemmig inventies oppikken en technisch vooruitgang maken.
Daisy
Geplaatst: 19 nov 2009 12:12
Geregistreerd op: 05 dec 2008 12:16 Berichten: 168 Woonplaats: Mechelen
Ben klassiek opgeleid in piano, van mijn 8ste muziekschool, daarna kunsthumaniora en dan op het conservatorium heb ik piano er nog bijgedaan als tweede instrument. Maar zoals in elke klassieke opleiding kan ik redelijk goed zichtlezen van partituren, maar ben ik een complete nitwit in improvisatie en akkoordenlezen. Toen ik zanglessen begon te geven ben ik begonnen met basic akkoordenbegeleiding onder mijn zangtechnische oefeningen te plaatsen: die speel ik nu natuurlijk compleet op automatisme, zonder nog te struikelen over toonaarden, lol, in scales van halve tonen. Maar geef me een songtekst met chords en ik slaag compleet in de knoop: de meest voorkomende akkoorden kan ik wel lezen, maar een opvulling improviseren, da's echt weer een stap te ver.
Heb onlangs enkele boekjes gekocht over basic rock piano en een boekje over akkoordenlezen op zicht en ik hoop daarmee toch al een beetje te vertrekken. Eigenlijk schandalig om al die jaren piano te hebben gestudeerd maar er praktisch mijne plan niet mee te kunnen trekken. Componeren aan de piano vind ik dus aartsmoeilijk omdat ik teveel in mijn vertrouwde omgeving blijf hangen: bekende basic akkoorden en weinig creativiteit.
Iemand tips om daar een draai aan te geven en op kortere tijd wat deftig uit mijn mouw te kunnen schudden of is het gewoon een kwestie van blijven experimenteren?
Ik zou zeggen, begin met de "moeilijkere" akkoorden te leren begrijpen, zodat je ze sneller kan terugvinden. Ook experimenteren met voicings is belangrijk, probeer gemeenschappelijke noten vinden in akkoorden, zodat je sneller (en tevens ook mooier) kan wisselen. Met de basic chords is dit redelijk simpel, maar voor de moeilijkere akkoorden is dit toch wat zoeken...
Mja, experimenteren is het sowiso. Vooral kwestie van jezelf op te leggen dat je niet te snel gaat denk ik.
Bvb.: Je leert een mineur 9 begrijpen en vervolgens ga je die in alle mogelijk omkeringen instuderen. Dan in een schema met andere chords plaatsen en dat schema in verschillende voicings spelen. Daarna pas verder met een volgend akkoord, enz...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen