Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help    Website   Shop
Sponsors:

Forumoverzicht » Instrumentenspot » Stem en andere instrumenten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: midi keyboards en plugins met sounds
 Bericht Geplaatst: 09 apr 2010 17:41 
zijn er mensen die me wat tips kunnen geven? ik wil het niet te duur maken, want het is vooral bedoeld om thuis songs te kunnen schrijven.
stijl: shoegazer & 80's synthpop

Link

Link

Berichttitel: Re: midi keyboards en plugins met sounds
 Bericht Geplaatst: 09 apr 2010 19:03 

Je gaat allereerst een goeie geluidskaart nodig hebben, en daar zit meestal wel een gratis sequencer programma bij.

Op KVR VST vind je dan hopen freeware softsynths, en daar zijn er zeer goeie bij.

Jan

Profiel  

Bericht Geplaatst: 09 apr 2010 19:15 
ik heb programma's als ableton, maar kan je daar via toneport dan géén keyboard op aansluiten? if so, zijn er dan géén plugins voor ableton waar je die sounds in kan terugvinden? ik was misschien wat onduidelijk, het is vooral om thuis demo's op te nemen.
ik heb hier een versie van mixcraft 5 met aardig wat keyboard sounds, ik vroeg me af of er ook dergelijke sound te koop/downloaden zijn voor pakweg ableton

voor alle duidelijkheid, ik ken hier géén kloten van, dus als domme vragen stel ...

Bericht Geplaatst: 09 apr 2010 20:10 

Een usb keyboardje gaat van pas komen, ik heb er zelfs een te koop :D

Qua sounds : wat zoek je? 80's synthpop is meestal analoog, oftewel DX7 of vroege samplers.
http://www.kvraudio.com/get.php?mode=re ... t=1&rpp=15

Hier vind je hopen freeware synths, ik heb de 'analoge' eruit geselecteerd. In de VST folder van je programma zetten, IN van het kanaal dat je van Ableton/Cubase... gebruikt op het usb keyboard zetten, UIT op de gewenste VST synth, en je kan beginnen spelen.

In theorie ;) Het blijven natuurlijk computers. Daarom ben ik zelf terug naar hardware gegaan.

Jan

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 apr 2010 10:30 
Gearspot Crew

Even opnieuw voor je uitleggen:

1. Wat je zoekt zijn "VST Instruments" of kortweg VSTs. Er zijn VSTs die gewoon een effect zijn (compressors, bvb) en VSTs die instrumenten simuleren, synths bvb.
2. VSTs kan je gebruiken met een hele rits opnamesoftwareprogramma's (of zelfs standalone programmatjes, maar dan kan je nog niet opnemen) zoals Cubase, Ableton, ...
3. Een VST is een .dll-bestand. Als je een VST download, bvb via de website van KVR, krijg je dus een .dll en soms nog iets anders. Je moet die bestanden, vooral de .dll, kopiëren naar het mapje "VST" of iets dergelijks van je software (dus bvb. C:/Program Files/Steinberg/Cubase/VST). Als je dan je software heropstart krijg je de mogelijkheid om de VST in te laden. Hoe je dat doet vind je in de "Help" van je software.
4. Volgende stap is zo'n VST-synth via een MIDI-klavier bedienen. Hoe dat moet hangt weer af van je software, maar je kan al beginnen met de drivers voor het MIDI-klavier te installeren en te zien of je software je klavier herkent. In principe moet elk klavier met elke deftige softwaresequencer/opnamesoftware werken vandaag de dag, zou ik zo denken.

Als je een klavier koopt moet je op enkele dingen letten:
1. Hoeveel octaven heb je nodig?
2. Weighted keys of niet?
3. Controllers nodig? In principe kan je elke pot/knop op zo'n MIDI-klavier mappen en daar een functie van je VST-synth mee bedienen. Kan handig zijn voor je creatief proces! Automation met de handen is makkelijker/leuker/realistischer dan als je ze intekent.
4. Touch sensivity (heet dat zo?) is tegenwoordig waarschijnlijk standaard maar toch: wat ik bedoel is dat je een toets op meerdere manieren kan aanslaan: zeer zacht, zacht, hard, zeer hard - zoiets.

Profiel  

Bericht Geplaatst: 10 apr 2010 17:07 
alright, duidelijk aan het juiste adres hier, alvast héél erg bedankt voor de inzichten. ik ga ongetwijfeld nog wel eens een keer bij jullie aankloppen voor meer uitleg en/of info.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » Instrumentenspot » Stem en andere instrumenten