Op gevoel spelen, voor mij is dat: het zo comfortabel kunnen spelen, dat ik enkel maar moet luisteren en intern meezing. De vingers doen de rest.
Dus punt 1: zorg dat wat je wil spelen, perfect in de vingers zit. Geen twijfel over welke noot, geen twijfel over timing, je kan de noten van buiten zingen & je vingers spelen ze vlekkeloos. Dat is hier al niet 100% het geval, want je speelt enkele minor mistakes - niet dat je op zich geen fouten mag spelen, kan altijd gebeuren natuurlijk. Maar heb hier het gevoel dat je het ofwel nog onvoldoende kan, ofwel ben je te weinig geconcentreerd (<- een gevaarlijk risico van je nootjes zo goed kennen, is dat je ze idd gaat afspelen zonder aandacht).
Belangrijke issue hierbij is dat goed spelen, meer is dan puur nootjes spelen. Daar wringt het schoentje hier behoorlijk: alle support-techniek is slecht. Je openingsbend is vals en je gebruikt onvoldoende en geen goeie vibrato. Goeie bends & vibrato zijn voor mij de belangrijkste elementen om van noten naar muziek om te gaan. Daar kan je dan nog kleinigheden zoals slide-in/outs aan toevoegen. Picking-variaties kunnen ook major zijn, maar in metal is dit doorgaans een stuk beperkter. Andere afwerking is de keuze van welke je noten je pickt, legato speelt, etc. Hier is dat alles min of meer afwezig. Luisteren & oefenen.
Punt 2: het geconcentreerd emotioneel spelen, vertaalt zich in het feit dat je de melodie hoort in je hoofd. Je weet waar je naartoe wil, je weet hoe die bend moet klinken, je weet hoe die vibrato moet klinken. Eens je alles onder de knie hebt, moet je gewoon je oren gebruiken & bijsturen. Je vingers doen op dat moment het notenwerk min of meer vanzelf. Precies omdat je zoveel overschot hebt om de noten effectief te spelen, heb je mentaal alle ruimte om die support technieken optimaal te gebruiken. Wanneer komt de bend op de correcte hoogte? Op de tel? Net ervoor? Net erna? Wanneer begint de vibrato: meteen of na even wachten? Is de vibrato erg wijd of erg dun; snel of traag? Wat dat betreft: in quasi alle gevallen van amateurs (en zelfs bij verschillende pro's) is de vibrato te snel en te "smal": een bredere, tragere vibrato zou je basis moeten zijn, waar je enkel vanaf wijkt om een goeie reden...
Ik kan je ook vertellen dat dit een levenslange zoektocht wordt. Hoe meer je luistert, hoe meer je leert, hoe beter je wordt en hoe meer fouten je uiteindelijk hoort, waar je vervolgens opnieuw aan mag werken