|
| Auteur |
Bericht |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 06 jul 2010 19:03 |
|
|
|
ik denk dat jullie écht het verschil niet snappen tussen "artiesten" en muzikanten..
die mensen die "als achtergrondkoortje van mega mindy" staan te werken, willen dat absoluut wel..
het kan hen namelijk weinig of niks schelen wie er vooraan op't podium staat.. je hebt de band, en je hebt de artiest.. de band zijn professionele muzikanten die willen spelen.. zoveel mogelijk spelen en leven van te spelen..
de meesten hebben ook hélemaal geen ambitie in eigen projecten of roem of faam..
een Patrick Dorcean wil hélemaal niet de grote ster worden.. die wil gewoon met een leuke band op podium knallen..
waar zeg ik overigens dat Piet Goddaer op 2 paarden wed? artiest/producer/songwriter.. da's bij mij allemaal hetzelfde paard hoor.. net zoals accountancy en fiscaliteit 1 paard is, en geen 2..
een tweede paard zou zijn als hij er ineens Rechten gaat bijstuderen om zekerheden te hebben..
een branchebreuk.. geen verbreding van je eigen branche.. net zoals FAD-amps geen 2e paard zijn voor Stef, naast zijn leven als geluidstechnieker.. of naast zijn leven als acousticus,.. die dingen liggen perfect in dezelfde lijn.. en net de combinatie van zijn akoestische kennis en zijn ervaring als geluidstechnieker geeft hem het unieke inzicht wat FAD-amps oplevert.. 2e paard, mijn botten.. gewoon een dikke vette koets aan zijn paard ja..
maar je hele uitleg bevestigt mijn vorige uitspraak alleen maar..
het is blijkbaar érg moeilijk te begrijpen voor mensen buiten de sector..
_________________ Pro PA-tech. contact for info. The sound will be as good as the band plays.. Ludwig Wittgenstein schreef: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen http://www.apex-audio.behttp://www.bandcoaching.behttp://www.livemix.be
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 06 jul 2010 21:44 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6110 Woonplaats: Schaarbeek
|
Mesadude schreef: het is blijkbaar érg moeilijk te begrijpen voor mensen buiten de sector.. Da's natuurlijk een dooddoener van eender welke discussie, maar bon. 't Is niet dat die sector onvergelijkbaar is met eender welke andere, we zijn met z'n allen geen vakidioten in één of ander compleet andere sector. Er is ook nog het verschil tussen dénken dat iets je roeping is (vaak omwille van een tekort aan het begrijpen van de inhoud van een vak) en het daadwerkelijk je roeping zijn.
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 06 jul 2010 22:41 |
|
|
imlikeajungle schreef: Er is ook nog het verschil tussen dénken dat iets je roeping is (vaak omwille van een tekort aan het begrijpen van de inhoud van een vak) en het daadwerkelijk je roeping zijn. zoals jouw SAE-geschiedenis? 
_________________ Pro PA-tech. contact for info. The sound will be as good as the band plays.. Ludwig Wittgenstein schreef: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen http://www.apex-audio.behttp://www.bandcoaching.behttp://www.livemix.be
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 06 jul 2010 23:31 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 17:42 Berichten: 5805 Woonplaats: Hertsberge
|
Mesadude schreef: ik denk dat jullie écht het verschil niet snappen tussen "artiesten" en muzikanten..
die mensen die "als achtergrondkoortje van mega mindy" staan te werken, willen dat absoluut wel..
Sorry, maar de mensen die ik ken die dat gedaan hebben, deden toch liever andere dingen. De enige reden waarom ze dat deden is omdat studio 100 een goeie betaler is. De meesten doen wel degelijk nog andere, kleinschaligere projecten die veel meer de muziek is die ze willen spelen. Denk je echt dat die voor een publiek van pre-pubers willen staan? Jij staat aan de kant waar het allemaal positief is (het optreden zelf), ik sta aan de kant waar het geld van belang is. Geloof me, dat is een heel andere wereld, en dan komen heel andere commentaren naar boven. 'Ja, VTM (of BRT, zelfde systeem) doe ik voor't geld ja' Meestal start deze discussie met iets in de zin van "Mijn auto heeft 250 000 kilometer en ik wil eigenlijk een andere" En ja... Accountancy en fiscaliteit zijn 2 compleet verschillende paarden. Diegene die zegt dat dat 1 is, kent er nougatbollen van. In Big 4-kantoren zijn dat compleet gescheiden diensten. Je kan erkend zijn als accountant, maar niet als belastingconsulent, net als je erkend kan zijn als belastingconsulent, maar niet als accountant. Dat houdt dan telkens in dat je het ene wel mag, maar het andere niet. Beiden hebben mijns inziens dan ook niets met creativiteit te maken trouwens, je vult een belastingbrief "creatiever" (naar jouw woorden) in omdat je een veel bredere kennis hebt, en weet wat je wil toepassen. Een scheppend artiest hoeft niet de brede kennis te hebben om een groot schepper te zijn. Rechten bijstuderen om zekerheden te hebben is quatsch. Wedden op 2 paarden is 2 verschillende zaken proberen. Uiteindelijk kan je dat altijd doortrekken dat iets een meerwaarde heeft voor iets anders. Rechten is aanvullend omdat iedere Belg wordt geacht de grondwet te kennen, en architect bijstuderen om een CAD-tekening van een cab te maken,... Als je versterkers maakt, en je doet geluidstechniek, dan zijn dat 2 paarden. Net zoals Coca-Cola ook Sprite uitbrengt. Als amps maken je echte droom is, waarom zou je dan nog geluidstechnicus moeten zijn, of akoesticus? Jim Marshall, Peter Diezel, Bruce Egnater... geen geluidstechnicus meer, laat staan nog iets anders. Wellicht omdat iemand die dat alles doet, alles graag doet, en met alles een euro bijverdient. Want dat kan ook... meerdere zaken graag doen. Maar we wijken volgens mij compleet af van wat de TS vraagt, naar wat mesadude zegt. Namelijk : wat is de toegevoegde waarde van dergelijke opleiding? Dat staat namelijk los van het "muzikant" zijn, of het "artiest" zijn. Heb je een betere kans om te scoren op de arbeidsmarkt met dergelijk diploma? Niemand kan namelijk oordelen of de TS dat vraagt om iemand die muzikant dan wel artiest wil worden. Om samen te vatten : je zal het sneller leren, je zal interessante mensen leren kennen,... en that's it? Dat vind ik persoonlijk als opleiding uitermate povertjes. En dan heb je mensen zoals mezelf, imlikeajungle en Mr E die enigszins waarschuwen dat het diploma geen vrije ingeleide is tot een job als uitvoerend of scheppend artiest, en mesadude die zegt dat de opleiding bepaalde kansen biedt om "makkelijker" binnen te raken in het artiesten-bestaan. Maar me mogen toch wel opmerken dat het leidend/lijdend voorwerp van deze discussie ook nog niet zeker is dat hij artiest of muzikant wil worden, maar dat zijn hobby gewoon leuk is. Vandaar nogmaals dat een bredere opleiding ipv een droom (dat er eigenlijk geenszins is) een betere keuze is me dunkt. In de beroepswereld zijn er ook van die "netwerk"-momenten. Eigenlijk is dat met professionals het op een zuipen zetten (cfr. Vlerick  (niet aan beginnen Bregt... artiest en Vlerick... echt 2 verschillende werelden )
|
 |
|
Freeqi
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 00:29 |
|
|
|
grappige discussie. Mijn verhaal ? Ik was 11 jaar en wou gitaar spelen. Ik was 15 jaar en wou nog steeds gitaar spelen en had geen zin in godsdienst, LO enz. Gelukkig besefte ik net op tijd rond m'n 19de dat daar moeilijk een huis, auto etc mee af te betalen valt. (Of je moet id de hoer gaan uithangen en n'importe quoi aannemen om rond te komen, maar daar had ik geen zin in, heb altijd mijn goesting gedaan in alles wat ik deed) Door het uren spelen met pedaaltjes, multitracks etc kreeg ik zin in techniek doen. Dan maar dat gestudeerd in IAD. Frans, 4 jaar. Geen problemen meer op school, was wat ik graag deed en doorgevlogen eigenlijk. Thuis ook ouders content (ik had ze beloofd om toch iets van diploma te halen)  Laatste jaar al zelf ganse studio ineengebokst (AMEK analoge tafel 48ch, 24 track tape, TC spul enz) Kadja Nin, Arno, K's Choice, Axelle Red etc daar gedaan. Bleek na een jaar dat ik gek werd van in een klein kamerke te zitten en aan knoppen te draaien. Wel tof maar de helft vd tijd weet ge geeneens of het nu dag of nacht is. Herkenbaar voor zij die ook al wat studioprodukties gedaan hebben ? In IAD was akoestiek m'n lievelingsvak en de leraar kwam zelf tussendoor advies vragen lol. Dan maar live gaan werken en zo'n jaar of 12 voor EML alle grote produkties gedaan. Totdat het sleuren met kisten om 4u 's nachts je ook tegengaat natuurlijk  Electronica was ik al vanaf kindsbeen mee bezig, gitaarspelen in groepkes ook, mixen en sounds ook, akoestiek dus ook. Zowat alles wat ik doe/deed was ik vrij snel beu omdat ik nogal intens met iets bezig kan zijn en dan na een paar jaar zoiets heb van jaja nu ken ik het wel. Ik wil iets nieuws leren. Heb de laatste 5 jaar dat wat afgeleerd en doe dus liever wat dingen door elkaar, die wel elk met elkaar verband houden. Akoestiek en electroakoestiek en electronica, allemaal één pot nat. Veel van speakers en electronica kennen heeft uiteraard ook z'n voordelen bij het mixen, tel daar nog wat akoestische en psychoakoestische truukjes bij ... Is gewoon leuk zo en kan m'n zin doen. En als ik eens een week géén zin heb om te mixen of amps te bouwen kan dat perfect ... anders zou ik ook véél commercieler moeten denken met FAD en nu maak ik gewoon mijn zin. Moest ik enkel akoestiek doen zou ik om rond te komen bvb vanalle prul los moeten verkopen (gewoon dozen schuiven haat ik of valt dat op bij FAD  ) en ook domme akoestische dingen doen. (galmbeheersing in een café of zo bvb). Enkel mixen hou je ook niet vol tot je 60ste hé, trouwens ik mix graag maar haat touren. liggen stinken op een bus en elke avond in de drank  Dus FAD was eigenlijk logisch want voeg gitaar, electronica, akoestiek, psychoakoestiek, mixen, sounds, mijn lampenvoorliefde enz bij elkaar ... door veel te mixen heb ik een enorm geheugen voor sounds en nogal kritisch gehoor dus dat helpt ook weer. soms zie ik nieuwe amps en zie zo dat er ne toffe marketeer aangezeten heeft + iemand die wel iets van circuits kent maar waar geneen van de twee een koppel oren aan zijn kop had  Creatief ? Ja elke dag ... dingen uitproberen, dingen laten toolen, oplossingen zoeken etc maar dat kan je in elke job zijn imho. School/opleiding ? Daar gebruik ik al lang niks meer van ... ervaring is dat al vér bovengegaan ... maar je hebt het wel nodig als basis om dingen te doorzien/verstaan ? Als FAD té populair zou worden heb ik een probleem want ... dan zit ik waarschijnlijk weken aan een bureau papieren te doen, dingen te regelen en te tekenen en te organiseren ipv creatief bezig te zijn en zijn we terug bij af ? dus da's eigenlijk ni m'n doel. Mixen doe ik nog 1 à 2 keer per week maar is eerder omdat ze het vragen (en omdat dat met de jaren wel vlot gaat) Blijf je ook contact houden met waar we amps voor maken hé. Ik neem geregeld 's een bakske mee als ik ga mixen om te testen bvb. Akoestiek is eigenlijk meer uit overtuiging omdat er maar weinig tegoei iets van snappen en zeker ook de link niet leggen tussen het technische en artistieke (wacht nog een paar maand en ga eens opnemen bij onze doc rock, you will see/hear  ). Een goed metende ruimte is niet noodzakelijk een leuke akoestiek om creatief in te wezen. dus terug on track met deze thread: voor degenen die iets ambieren in deze business: studeer iets zodat je een diploma hebt. Het gaat meer om het inzicht/doorzicht. Maar pas op want sommige jobs zien er van buitenaf ongelooflijk tof uit maar zijn soms zwaar, saai en betalen soms slecht  Dus zie dat je wat kanten opkan achteraf ? En DOE OOK UW GOESTING (en geloof niet alles wat op het internet geschreven wordt  ) en wees kritisch. En dan doorzetten en je komt er wel (ergens) edit @ AC: moest ik in de USA wonen deed ik waarschijnlijk ook maar één ding, maar weet eigenlijk niet of ik dat leuker zou vinden ? Als je daar in een beetje deftige band speelt ben je fulltime bezig. Een CD die beetje verkoopt is pakken meer dan hier. Een amp of speakerkast die daar een klein beetje marcheert is ook ineens 10 x meer verkoop als hier. Wij leven in België en je bent hier door de kleine markt eigenlijk verplicht om op meerdere paarden te spelen ook. Zowat alle pro muzikanten hier ook spelen in 17 bands. Artiesten moeten TV bijdoen, koks moeten TV programmas maken om hun restaurant te laten draaien enz. Klein land, onvoorspelbare business/markt en ik moet aan u ni uitleggen dat de kosten niet mee fluctueren zeker  Dus je moet het anders aanpakken dan bvb iemand met zelfde business in pakweg Duitsland of US. Langs de andere kant vind ik dat wel onze 'belgische sterkte' ook. Wij spreken vlot veel talen, zijn omgeven door grote landen/markten en moeten dus harder werken en sneller zijn om mee te kunnen ? We kunnen niet zomaar op onze lauweren rusten en niks doen. We moeten ons constant bewijzen, blijf erbij dat dat ook onze sterkte is: opvallen door kwaliteit ... in Belgie zit verdoeme veel talent op veel vlakken/sectoren. enkel spijtig dat het zo'n klein landje is (dat dan nog rap ambras maakt ...)
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 13:03 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6110 Woonplaats: Schaarbeek
|
Mesadude schreef: zoals jouw SAE-geschiedenis?  Absoluut, maar in casu een tekort aan talent (en genoeg zelfkennis) erbovenop. @A-C: Vlerick, tja, als ik kon...
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 13:31 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Mr.E
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 17:08 |
|
|
|
Ik deel uw mening en ik denk ook dat veel 18-jarigen met dat advies toch de verkeerde keuze gaan maken. Stef heeft altijd zijn goesting gedaan, maar dat ging waarschijnlijk minder positief uitgedraaid zijn zonder zijn motivatie en hard werken! Als de motivatie en zelfdiscipline niet hoog genoeg ligt, dan resulteert "uw goesting doen" veelal in weinig resultaten afleveren. En als ouder wil je je kind daar toch deels voor behoeden, denk ik zo.
_________________ Inspirational message of the day:The best way to forget your own flaws is to laugh with others'!The Best Band in the Universe (with the most crappy demo)
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 18:28 |
|
|
|
ja en neen..
doorzettingsvermogen en motivatie zijn dingen die ge kweekt ook..
ieder zijn methode natuurlijk, maar ik ben erg fan van de "laat uw kinderen eerst met hun kop tegen de muur lopen, zodat ze zelf beseffen dat't niet de goeie weg is.." ipv hen te gaan verhinderen om met hun hoofd tegen de muur te lopen..
extremen zijn uiteraard nooit goed, maar net door te falen leer je meer doorzetten en kweek je motivatie..
en niets zo frusterend als op je 40ste te moeten constateren "ik wilde eigenlijk dit, maar mijn ouders vonden dat te riskant en heb'k eigenlijk maar dat gedaan".. en de rest van je leven met spijt te lopen.. als je't wél geprobeerd hebt en het is niet gelukt, dan kan je tenminste zeggen dat je je kans gewaagd hebt..
de moeilijkheid als ouder ligt er volgens mij in om het verschil in te schatten tussen een jongensdroom en een levensdroom.. de jongensdroom kan je inderdaad wat met de voeten op de grond houden.. de levensdroom moet je onvoorwaardelijk steunen.. maar is erg moeilijk om in te schatten.. mijn ouders hebben zich daar in gemist en steunen zelfs na 10 jaar mijn beroepskeuze ng steeds niet ( "wanneer gaat ge nu eens écht werk zoeken".. terwijl zowel ik als mijn vriendin al ettelijke jaren op eigen benen staan en volledig kunnen leven van muziek..)
|
|
 |
|
 |
|
Chilipepper
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 21:56 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 22:56 Berichten: 1662 Woonplaats: Knesselare
|
|
Bwah, dat onderscheid lijkt mij vrij duidelijk, althans in mijn situatie.
Het is gewoon moeilijk om dit over te brengen op je kind. Dromen moet je najagen, althans dat is mijn mening. Als ouder wil ik dat absoluut stimuleren. Echter, je kunt het onbezonnen doen of je kunt het weloverwogen doen.
Dat van met je kop tegen de muur lopen, heb ik op zich ook niets tegen, maar op een bepaald moment moet het tij toch keren. Wij zitten nu op dat punt. Op het eerste moment is er niet onmiddellijk een stimulerende optie behalve deze die in de lijn liggen van zijn hobby. Vandaar deze topic.
Intussen hebben we samen de commentaren overlopen en is de zoon akkoord dat het beter is om zijn hobby gewoon verder uit te bouwen in de vrije tijd en daarnaast de ingeslagen weg (psychologie) te blijven volgen, zij het dan op niveau van hoger onderwijs.
Je goesting doen in het leven is leuk voor jezelf, maar anderzijds niet bevorderlijk voor je relatie met je naasten. Freeqi is dan weer een geval apart en, voor zover ik hem ken, één van de weinige personen die ik ken die er in slagen zo zelfstandig, in de strikste zin van het woord, door het leven te gaan.
_________________ Like a good wine, I'm better as I grow older (Lou Reed)Latest project: http://www.reverbnation.com/tunepak/3309565Other: http://www.reverbnation.com/tunepak/3457262
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 07 jul 2010 22:18 |
|
|
Chilipepper schreef: Je goesting doen in het leven is leuk voor jezelf, maar anderzijds niet bevorderlijk voor je relatie met je naasten.. dat kan'k alleen maar bevestigen.. nachten, weken, maanden op job zijn is erg belastend voor je relatie(s)..
|
|
 |
|
 |
|
Freeqi
|
Berichttitel: Re: verschillende muziekgerelateerde opleidingen Geplaatst: 08 jul 2010 02:02 |
|
|
|
Chilipepper schreef: Je goesting doen in het leven is leuk voor jezelf, maar anderzijds niet bevorderlijk voor je relatie met je naasten. Freeqi is dan weer een geval apart en, voor zover ik hem ken, één van de weinige personen die ik ken die er in slagen zo zelfstandig, in de strikste zin van het woord, door het leven te gaan. ge moet ook wel beseffen dat ik gemiddeld 60-80u per week werk ? (kijk nu, is 2u59 en ben net terug van ne Novastar in maastricht, da's 170km van hier ... Was vanmorgen ook om 9u op Wiedauwkaai ... morgen om 8u30 gaan we Rock Zottegem bouwen, ben daar stage manager) Als je dat niet WIL doen moet je er niet aan beginnen ... it's a lifestyle of ge komt nergens. Maar zo leer je het wel 
|
|
 |
|
 |
|
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast |
| |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|
 |