| Auteur |
Bericht |
|
Thyber
|
Berichttitel: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 00:43 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 23:32 Berichten: 1885 Woonplaats: Ekeren
|
Hoe bouw je nu het beste een solo op? Ik zelf kan er niets van. Enkel Rock/ Blues lukt mij wel degelijk, maar naar Hard Rock/Metal shredding overgaan dat lukt me niet echt. Ik kan snel gaan maar er zit nooit echt een melodie in die solo's, ik blijk het maar niet te snappen hoe ik nu een epische solo in elkaar kan steken over een goeie metal-riff. Het is waarschijnlijk allemaal op gevoel, en zal ik dit gevoel nog verder moeten ontwikkelen vooraleer ik er iets van bak, maar ik zou toch graag wat advies hebben  .
_________________ Audio Video Disco.
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 01:54 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 18:29 Berichten: 434 Woonplaats: Antwerpen
|
Hmmm, dergelijk iets kan ik mss wel bondig uitleggen op 250 pagina's Mss enkele korte tips: - Begin met een simpele toonladder die past op de akkoorden, vb de pentatonische
- Speel een kort idee en variëer op dit idee.
- Als er verschillende akkoorden in het schema zitten: werk naar het volgende akkoord toe. Begin uw zin dus op een akkoord en los op in het volgende akkoord
- Wees niet bang van stilte
- Zoek bestaande solo's en melodieën uit. Begin simpel.
_________________ Bill Maher: If you care about the planet, it's actually better to eat a salad in a Hummer than a cheeseburger in a Prius.Dr Fred - Ritter Instruments
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 09:03 |
|
|
|
en vooral véél doen.. gewoon backingtracks zoeken en dagen en dagen en dagen aan een stuk soleren.. oefening baart kunst..
_________________ Pro PA-tech. contact for info. The sound will be as good as the band plays.. Ludwig Wittgenstein schreef: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen http://www.apex-audio.behttp://www.bandcoaching.behttp://www.livemix.be
|
|
 |
|
 |
|
Sparkz
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 09:45 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 15:27 Berichten: 134 Woonplaats: Kasterlee
|
Een leuk oefenboek is Metal Lead Guitar Volume 1 van Troy Stetina. Goed opgebouwd, oefeningen die niet te saai zijn waarmee je naar verschillende solo technieken toewerkt. Zijn geld best waard. http://www.stetina.com/lessons.html
|
|
 |
|
 |
|
Maiki
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 17:23 |
|
|
Zoek tabs op van solo's die jij leuk vindt, en leer ze... Op de duur zien je een soort van structuur en gelijkenissen... Leer je toonladders en begin met de pentatonische, ongeveer 3/4 van alle leuke solo's zijn pentatonisch... Indien op zoek naar metalsolo's, begin dan maar met alle toonladders van buiten te leren Probeer eens een melodie in je hoofd te "zingen" op een akkoordenschema, en derna die melodie te benaderen met je gitaar... Een leuk hebbeding om te leren soleren is een looper, of iets dat toch een reeks akkoorden na mekaar herhaald bv pc, phrase trainers,...
|
|
 |
|
 |
|
Thyber
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 05 dec 2008 20:13 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 23:32 Berichten: 1885 Woonplaats: Ekeren
|
mja maar een jamman of boss RC 20 of Line 6 MT 4 (of hoe noemde dat groot ding) vind ik net iets te duur nieuw, en 2ehands vind je die amper 
_________________ Audio Video Disco.
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 06 dec 2008 02:03 |
|
|
De meeste audio software kan loopen (vele zelfs vertragen/versnellen/pitch veranderen). Zelf gebruik ik Audition om stukken af te schrijven of in te studeren. Audacity is gratis en kan ook vertragen/versnellen/pitch veranderen. Band in a box gebruik ik vooral om het soleren te oefenen. Vanaf $129.
_________________ Bill Maher: If you care about the planet, it's actually better to eat a salad in a Hummer than a cheeseburger in a Prius.Dr Fred - Ritter Instruments
|
|
 |
|
 |
|
Iced Dragon
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 18 dec 2008 10:02 |
|
|
Zoals Christophe zei, begin simpel. Ik weet niet in hoeverre je iets van muziektheorie kent? Niet dat het in se nodig is maar het helpt wel enorm. Begin met een simpele progressie. Analyseer elk akkoord (van welke toonladders maakt dit akkoord allemaal deel uit, hoe kan ik naar het volgende akkoord evolueren voor een vlotte overgang, ...), van die dingen. Op welke manieren kan ik een noot of een opeenvolging van noten spelen? Sla ik ze allemaal aan, gebruik ik legato/coulé's (pull-offs en hammer-ons), bending, slides (glissando)? Zorg voor frasering, maw, zorg dat het niet te steriel klinkt, geef er wat leven aan door gebruik te maken van bovenstaande technieken, vibrato en het moment van de aanslag goed te plannen. Kan je veel emotie mee creëren. Analyseer eerst alles rustig, gebruik niet teveel noten in het begin. Ik zal eens enkele voorbeelden uitwerken, gebaseerd op deze progressie: 4/4 |A5|A5|G5|G5|F5|D5|A5|A5| speel dat enkele keren door en neem dat op. Daarboven probeer je een pakkende solo te schrijven. Eerst door wat te "pielen", daar de goeie stukjes uit te halen en alles goed met elkaar verbinden. Merk op dat de ritmestructuur van je akkoorden ook al een invloed kan hebben (/heeft) op het soort solo. Ik gebruik deze voor de hele progressie: Code: A:-7-----7-----7-- E:-5-5-5-5-5-5-5-5 x x x x x
x = palm mute
_________________ "It is far better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan
Quoth the raven: "Up yours."
|
|
 |
|
 |
|
itsmekeuh
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 02 jan 2009 14:13 |
|
Geregistreerd op: 14 dec 2008 21:27 Berichten: 24 Woonplaats: OLV Waver
|
|
Ik had dit probleem ook een beetje tot een tijdje geleden. Lickjes gebaseerd op de pentatonic scales enzo lukten wel, maar interessant was het toch allemaal niet. Ik miste diepgang, melodie, etc... Toen ontdekte ik een video van Marty Friedman , Melodic Control en die heeft me doen inzien dat ik teveel in die pentatonische patterns bleef steken. Ik heb me toen verdiept in het caged systeem, waar je per akkoordshape niet alleen de pentatonische toonladders leert gebruiken , maar ook de arpeggio's en die hebben mijn mogelijkheden ferm opgekrikt ( niet dat ik het allemaal al beheers hoor )
Ik denk dus dat voor jou dit een handige tip kan zijn. Als het gaat over snel spelen, denk ik dat dit minder belangrijk is, eerst melodisch leren denken, daarna snelheid ontwikkelen... liever 2 noten die interessant klinken dan 50 noten in een seconde die geen betekenis hebben.
EDIT: misschien ook niet onbelangrijk: weten uit welke noten akkoorden zijn opgebouwd.
|
|
 |
|
 |
|
Iced Dragon
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 04 jan 2009 16:16 |
|
|
een leuke solo om te oefenen is die in "You're the voice" van John Farnham, je zal het liedje wel kennen. De akkoordprogressie is: F# E B E en wordt voortdurend herhaald. (noot: Gestemd in Eb! kan dus ook als F Eb Bb Eb gespeeld worden in standaardstemming) De solo is redelijk simpel op de arpeggio tapping na. Uitstekende solo om je frasering te oefenen! http://www.youtube.com/watch?v=99P7TTvpO1gsolo begint op 3:46 De gitarist is Brett Garsed www.brettgarsed.com, heeft oefeningen op zijn site staan.
_________________ "It is far better to grasp the universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring." - Carl Sagan
|
|
 |
|
 |
|
Maiki
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 15 jan 2010 21:15 |
|
|
|
Iced Dragon, of iemand anders die zich geroepen voelt, kan je eens een verhelderende uitleg posten over de verschillende modi? Ik snap de uitleg wel maar niet het nut...Dus toepassing in praktijk is me echt niet duidelijk...
|
|
 |
|
 |
|
Iced Dragon
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 15 jan 2010 23:01 |
|
|
|
Hei Maiki,
ja, ik moet dringend eens werk maken van de muziektheoriestukjes.
Modi houden eigenlijk weinig in. Zonder in te gaan op de oorsprong er van (de namen van de verschillende modi komen van de streek waar ze "ontstaan" zijn) kan je het als volgt beschouwen:
wanneer je start vanaf een gewone majeurtoonladder (bv. C groot), kan je een diatonische reeks maken (akkoorden gevormd enkel met noten van deze toonladder). Wanneer je nu deze toonladder speelt, maar telkens begint met de grondtoon van het respectievelijke akkoord, en van daar gewoon de toonladder vervolgt, bekom je alle modi die op deze toonladder gebaseerd zijn.
toonladder C D EF G A BC
C E G (C groot) --> Ionische modus: C D EF G A BC (zoals je ziet, stemt dit overeen met de gewone C-majeur ladder!) D F A (D klein) --> Dorische modus: D EF G A BC D E G B (E klein) --> Phrygische modus: EF G A BC D E F A C (F groot) --> Lydische modus: F G A BC D EF G B D (G groot) --> Mixolydische modus: G A BC D EF G A C E (A klein) --> Aeolische modus: A BC D EF G A (dit stemt overeen met de natuurlijke mineurladder) B D F (B verminderde drieklank) --> Locrische modus: BC D EF G A B
Zoals je ziet heb je 3 majeurakkoorden, 3 mineurakkoorden, en een geval apart. Daar horen per definitie respectievelijk 3 majeur en mineurladders bij, en een "specialeke". Wanneer we de MAJEURladders vergelijken met de C-groot ladder, zien we:
* geen verschil met de Ionische modus * een verhoogde 4e noot (zie het topic Inleidende muziektheorie) bij Lydisch * een verlaagde 7e noot bij Mixolydisch
Vergelijken we de mineurladders met de natuurlijke mineurladder, dan zien we:
* uiteraard geen verschil met de Aeolische modus * een verhoogde 6e noot bij Dorisch * een verlaagde 2e noot bij Phrygisch
De Locrische modus wordt in principe zelden gebruikt, en voorlopig kunnen we deze negeren.
Wanneer je nu de toonladder van C over deze akkoorden speelt, speel je eigenlijk alle verschillende modi. Dat is het heel simpel gezegd ... Er doen nogal wat misverstanden de ronde over modi. Eén ervan is bv. dat je altijd op de grondtoon van de modus moet beginnen en eindigen, anders kan je niet van een modus spreken. Larie.
Soit, dit opent heel wat perspectieven.
Een lied staat meestal in 1 welbepaalde toonaard. Wanneer we bv. een standaard I-IV-V schema'tje spelen in C groot heb je volgende akkoorden C, F, G Daar zal je (waarschijnlijk) gewoon de C-groot toonladder over spelen, dus speel je over het respectievelijke akkoord: C Ionisch, F Lydisch, G Mixolydisch.
Kort door de bocht genomen komt het hier op neer: je kan modi gebruiken uit andere toonaarden: over C groot kunnen we C Ionisch spelen, maar ook C Lydisch en C Mixolydisch. Dit houdt simpelweg in dat we over een C akkoord de C-majeurladder spelen waarbij we respectievelijk de 4e noot verhogen (F# bij C Lydisch) en de 7e noot verlagen (Bb in C mixolydisch). Speel en vergelijk het 'gevoel', de spanningen die zich verleggen. Let op, speel de desbetreffende modi enkel boven het gepaste akkoord: C Lydisch over een F groot akkoord zal wringen! (maar het experiment waard ...?)
Analoog voor de andere akkoorden.
In jazz wordt bv. over een mineurakkoord meestal de Dorische modus gespeeld (verhoogde 6). In de toonaard van C zal bv. over Dm(7), Am(7) en Em(7) respectievelijk D Dorisch, A Dorisch en E Dorisch gespeeld worden (dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn!). Dus in plaats van A BC D EF G A zal A BC D E F#G A EF G A BC D E zal E F#G A B C#D E gespeeld worden. D Dorisch verandert uiteraard niet.
E Dorisch zal misschien wat vragen oproepen, omdat we daar 2 #'en terugvinden. Onthoud dat in vergelijking met een natuurlijk mineurladder, Dorisch met een verhoogde 6e noot gespeeld wordt. De natuurlijk mineur van E is E F#G A BC D E (zie inleidende muziektheorie voor de intervallen waaruit toonladders opgebouwd zijn). Voor Dorisch verhogen we de 6e trap van de natuurlijk mineurladder, en niet van de Phrygische ladder die volgt uit de C-majeurladder.
't Is wat vlug geschreven, dus mss. wat onduidelijk. Wat je moet onthouden is dat startend vanaf de ionische ladder, je telkens een toonladder opbouwt vanaf de volgende toon. Deze wordt dan de grondtoon van de modus. Je ziet dat de plaatsen van de halve en hele tonen tussen de trappen telkens opschuiven. Het is precies dit wat voor een verschil in "gevoel, klank, sfeer" zorgt tussen de verschillende modi. Die intervallen zijn voor elk type modus specifiek, onveranderlijk ongeacht de toonsoort. Een Dorische modus zal altijd een verhoogde 6 hebben, Lydisch een verhoogde 4e, etc.
|
|
 |
|
 |
|
Geoffrey
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 15 jan 2010 23:33 |
|
Geregistreerd op: 06 dec 2008 20:00 Berichten: 1495 Woonplaats: Oostkamp
|
|
Is er een site waar alle, of toch veel toonladders op staan?
_________________ Peavey 5150II
*Dean ML'79 *Dean Cadi-Kill *Dean Cadzilla
|
|
 |
|
 |
|
BillyMetalhead
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 15 jan 2010 23:55 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Maiki
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 17 jan 2010 15:12 |
|
|
Ik heb je uitleg nog niet volledig gesnapt Iced, maar kben er met bezig... Heel erg bedankt!
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Solo's Geplaatst: 17 jan 2010 16:33 |
|
|
Geoffrey schreef: Is er een site waar alle, of toch veel toonladders op staan? Bassisten kunnen hier terecht.
|
|
 |
|
 |
|