| Auteur |
Bericht |
|
eva
|
Berichttitel: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 13 jan 2010 15:03 |
|
|
|
Ik loop sinds midden september rond met een keelontsteking die ik maar niet wegkrijg. Ik zit nu aan mijn derde antibioticakuur en heb nu een weerstandsversterkend preparaat voorgeschreven gekregen, en ik ben zo stilaan ten einde raad. De voorbije maanden ben ik blijven repeteren thuis en ben ik blijven naar alle koorrepetities gaan, en ik heb het gevoel dat dat misschien geen al te beste beslissing was. Ik dacht dat een beetje koorts en een beetje pijn geen reden waren om flauw te zijn en thuis te blijven. Vandaar mijn vraag: zijn er nog zangers die met zo'n aanhoudende keelontsteking te maken hebben gehad? Zou het kunnen komen vanuit een verkeerd stemgebruik? Alle mogelijke ideeen zijn meer dan welkom!
|
|
 |
|
 |
|
Mesadude
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 13 jan 2010 15:10 |
|
|
andere dokter zoeken.. 3 antibiotica kuren.. gezond hoor duidelijk dat de oorzaak niet bij bacteriën ligt lijkt me zo..
_________________ Pro PA-tech. contact for info. The sound will be as good as the band plays.. Ludwig Wittgenstein schreef: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen http://www.apex-audio.behttp://www.bandcoaching.behttp://www.livemix.be
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 13 jan 2010 17:52 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 12:16 Berichten: 168 Woonplaats: Mechelen
|
|
Hei Eva,
De enige echt tip die ik kan geven is om eens langs te gaan bij een N.K.O.-arts voor een onderzoek. Wat bij sommige mensen voorkomt is dat de amandelen moeten worden verwijderd om ontstekingen tegen te gaan. Anderzijds zal een N.K.O.-arts kunnen uitsluiten of het aan verkeerd stemgebruik ligt, gezien er dan minstens een zwelling of roodheid op je stembanden moet te zien zijn. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon irritatie zijn door de ontsteking zelf en niet meteen gerelateerd aan zingen (alhoewel zingen het natuurlijk erger maakt!).
Soms heeft het te maken met ontstoken slijmvliezen in de neus bijvoorbeeld waardoor slijm terugvloeit naar de keel en irritatie veroorzaakt.
Sowieso gaan zingen en keelontstekingen niet samen. Zolang je keelpijn/irritatie ervaart kan je maar beter stemrust in acht nemen. Natuurlijk, als het probleem echt chronisch is kan je niet voortdurend zwijgen, maar ik denk dat zo'n bezoekje aan de N.K.O.-arts al direct wat meer zicht op de situatie zal geven.
Typisch aan verkeerd stemgebruik is wel dat de keelpijn direct gerelateerd is aan zingen. D.w.z. dat als je je stem verkeerd gebruikt je tijdens en na het zingen keelpijn kan ervaren. Als je een tijdje niet meer zingt, dan gaat dat over. Misschien kan je even nagaan of je keelpijn direct verband houdt met zingen dus.
Anderzijds heb ik in mijn lespraktijk ook al cliënten gehad die enorm veel last hebben van reflux (vooral 's nachts en dan merk je het vaak niet eens). Door het maagzuur dat terugvloeit naar de keel kunnen je stembanden geïrriteerd en gezwollen raken en als je dan overdag gaat zingen dan kan dit zich uiten in keelpijn. Ook hierover zal een N.K.O.-arts normaal gezien uitsluitsel kunnen geven.
Hopelijk heb ik je een klein beetje kunnen verderhelpen...
Groetjes, Daisy
_________________ Zangeres / Vocal Coach www.vocalcoaching.eu
|
|
 |
|
 |
|
Doc
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 13 jan 2010 20:54 |
|
|
Een degelijke huisarts kan de klus ook wel klaren, de kunst is van zo iemand te vinden.  . 3 keer antibiotica is compleet zinloos in 99,9% van de gevallen. (Toch geen cortisone puffer aan het gebruiken he?  )
_________________ www.puurstudio.beDoc says: 'Good mixing is like good cooking, you need the best ingredients, the perfect cooking time and the right amount of spice.'
|
|
 |
|
 |
|
Goempie
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 14 jan 2010 08:08 |
|
|
|
Kan ook allergie zijn, juist geopereerd geweest door een nko arts. En voor die operatie allergietest moeten doen. Ik ben dus allergisch aan voorjaarbomen, najaarbomen, grassen en pollen, stofmijt, katten en honden. Vandaar dat ik dus bijna het ganse jaar door met een verstopte neus zit en gezwollen amandelen. Mijn neusholtes zijn nu afgevlakt ofzo en mijn tusssenschot in mijn neus rechtgezet. Ik moet ook nog pilletjes nemen en een verstuiver tijdens die allergische periodes (het ganse jaar door dus).
|
|
 |
|
 |
|
eva
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 22 jan 2010 23:10 |
|
|
Daisy schreef: Anderzijds heb ik in mijn lespraktijk ook al cliënten gehad die enorm veel last hebben van reflux (vooral 's nachts en dan merk je het vaak niet eens). Door het maagzuur dat terugvloeit naar de keel kunnen je stembanden geïrriteerd en gezwollen raken en als je dan overdag gaat zingen dan kan dit zich uiten in keelpijn. Ook hierover zal een N.K.O.-arts normaal gezien uitsluitsel kunnen geven.
Ik ben vandaag bij de NKO geweest, en het komt dus blijkbaar van mijn slokdarm en maag... Dat was iets waar ik zelf totaal niet aan gedacht had  Nu maar hopen dat het gauw achter de rug is, zodat ik mij weer voluit kan amuseren...
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 22 jan 2010 23:13 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 17:42 Berichten: 5805 Woonplaats: Hertsberge
|
DO NOT SWALLOW!!!! dag (t)eefke
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Aanhoudende keelontsteking? Geplaatst: 23 jan 2010 12:16 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 12:16 Berichten: 168 Woonplaats: Mechelen
|
|
Supergoed dat je de oorzaak gevonden hebt. Veel beterschap!
_________________ Zangeres / Vocal Coach www.vocalcoaching.eu
|
|
 |
|
 |
|