|
| Auteur |
Bericht |
|
Ednolb
|
Berichttitel: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 14 nov 2009 11:32 |
|
|
Het moet er even uit: Waarom zijn er in godsnaam toch zo weinig zangers???? Het gaat momenteel niet zo goed met mijn nieuwe band. Reden: we zijn al 6 maanden bezig, hebben een paar nummers klaar waar we 100% achterstaan en waarmee we maar al te graag mee naar buiten willen komen. Er is echter 1 probleem: we zijn ondertussen ook al 6 maanden op zoek naar een zanger. We vinden er geen en dat begint op de motivatie te werken. Het is dus maar en kwestie van tijd voor er iemand zal vertrekken die het niet meer ziet zitten omdat we toch niet vooruit geraken. We kunnen zoveel nummers schrijven als we willen, als je ze niet live kan brengen terwijl dat toch wel een doel is, hou je er beter mee op... Het is niet de eerste keer dat ik dit tegenkom. In feite was dit zelfs een probleem in AL mijn bands. Soms werd de levensduur van de band wat verlengd omdat er iemand anders in de band dan tijdelijk de zangverplichtingen op zich nam, ook al was dat verre van ideaal. Maar als ik terugkijk op mijn muzikale "carrière" loopt dit echt als een rode draad erdoorheen. Nooit een zanger vinden. Al je dit voor de zoveelste keer tegenkomt begint het echt wel ongelofelijk frustrerend te worden en op den duur vraag je je af waar je mee bezig bent en waarom je nog moeite doet. Je stelt jezelf in vraag. Ligt het aan mij of heeft iedereen dat probleem? Komt er dan eens een zanger(es) langs dan is het vaak zo iemand waarmee vroeger de spot werd gedreven in die Idool-preselecties op TV. Ofwel iemand die het genre dan toch niet zo goed vindt. Hoezo, niet goed? Waarom kom je dan langs? Je krijgt eerst al onze nummers op MP3 toegestuurd en we spelen ze volledig hetzelfde live op repetitie. Make up your mind en verdoe een ander zijn tijd!!!!! Weer wat ijdele hoop de grond ingeboord... Volgens mij ben ik trouwens niet de enige, als je ziet hoeveel bands er nu wel een zanger(es) zoeken. Dat zorgt voor een bijkomend probleem: er is zoveel "concurrentie" bij de anders bands, dat de kans dat je een zanger vindt aanzienlijk slinkt. Het aanbod is er niet, maar de vraag des te meer... We vragen nochtans niet veel... post22701.html#p22701
|
|
 |
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 14 nov 2009 11:52 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 21:28 Berichten: 1173 Woonplaats: Hoevenen
|
|
Een gekend fenomeen, voor mijn punkband zijn we 3 jaar bezig geweest eer we een zanger hadden. Uiteindelijk is de band gewoon gestopt.
Nu met men metalcoreband zijn we ook op zoek naar een nieuwe zanger. Dat gaat ook een ferme zoektocht worden.
_________________ Straight Edge x
|
|
 |
|
 |
|
stef
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 14 nov 2009 13:05 |
|
|
Haha  Same here. Op een dag krijgen ze mij zo ver zelf te zingen, wat hoogstwaarschijnlijk afschuwelijk gaat klinken. Dan enkel nog ervoor zorgen dat ik daarmee een wereldhit scoor waardoor ik aan het woord 'kwelling' een nieuwe dimensie geef. Poets wederom poets.
|
|
 |
|
 |
|
Coolguy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 14 nov 2009 14:13 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 21:10 Berichten: 3485 Woonplaats: Welle
|
Ik zou wel graag kunnen zingen maar ik ben niet echt begaafd met een stem die aangenaam is voor de oren op volume. 
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 16:19 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 12:16 Berichten: 168 Woonplaats: Mechelen
|
|
Als je het hebt over mannelijke vocalisten dan kan ik alleen maar zeggen dat ook ik in mijn lespraktijk steeds minder zangers over de vloer krijg. Of het zijn Nederlandstalige zangers, zelfs schlagerzangers, of het zijn r&b-zangers, maar steeds minder en minder in het rock- en metalgenre. Als er al eentje langskomt in het metalgenre dan is het alleen maar voor grunts meestal en na het uitleggen van wat technische basis gaan die alweer op een lopen (terwijl ik wel steeds meer vrouwen heb die willen leren grunten en er ook écht iets voor over hebben... daar kunnen de mannen nog een puntje aan zuigen, zeg!). Ik heb zo het gevoel dat teveel zangers tegenwoordig denken dat 'het allemaal vanzelf moet komen'? Guess again, van een zanger wordt meestal enorm veel veelzijdigheid gevraagd en dat kan alleen maar blijven duren met een steengoede technische basis en een hoop discipline.
De vrouwen daarentegen, ze smijten mij dood met zangeressen in mijn lespraktijk, maar dat zijn meestal mensen die ofwel al een band hebben, ofwel zich niet 'goed genoeg voelen' om in een band te gaan zingen. De vrouwen hebben bakken zelfvertrouwen tekort, me dunkt, en in de rock- en metalwereld voelen ze zich al helemaal niet op hun gemak. De meesten settelen voor een pop-rock-coverbandje waar niet teveel inspanning van hen wordt gevraagd. Ofwel willen ze allemaal symfonische gothic metal gaan zingen, lol, en die bands zijn enorm dun gezaaid.
Verder heb ik echter nog meer het gevoel dat het niet alleen aan de zanger ligt maar ook aan de onrealistische verwachtingen van de band: 'de stem' als instrument wordt veel te vaak vergeleken met andere instrumenten, en geheel onterecht natuurlijk. De stem is een fysiek instrument en onderhevig aan enorm veel factoren. Veel bands maken weinig ruimte voor het unieke stemgeluid van de zanger: ze hebben al op voorhand een oordeel over hoe het zou moeten klinken en dat geeft de zanger weinig vertrouwen in zichzelf. Terwijl de klank- of technische kwaliteit van de andere instrumenten soms helemaal niet zo besproken wordt. Een zanger moet je met 'zijn eigen stem' laten zingen, en dit op toonhoogtes waarin zijn stem het best uitkomt. Veel bands hebben daar geen oren naar en verwachten copies van bepaalde idolen of voorbeelden (niet iedereen is een Chris Cornell, hé, integendeel: er is er maar één en het zou zeer onmenselijk zijn andere zangers daarmee te gaan vergelijken. Erger nog, je mist totaal hun echte kwaliteiten als je alleen maar bezig bent met vergelijken). Als je de muziek reeds hebt geschreven, hoe kan een zanger zich dan nog goed in z'n vel gaan voelen? Je hebt namelijk totaal geen rekening met'm gehouden. En op zoek gaan naar iemand die de muziek zo goed kan aanvoelen en zich toevallig ook nog lekker voelt met de toonhoogte van het nummer, ja, sorry, misschien heb je met de lotto meer kans om te winnen.
Ik trek eigenlijk één grote conclusie: er is geen zelfvertrouwen meer onder de zangers en dat is steeds meer zichtbaar nu, omdat er een enorm gebrek aan goede communicatie is tussen zanger én de rest van de band.. Ook bij mij: mijn zelfvertrouwen is er enorm op achteruit gegaan de laatste jaren, en dit alleen maar door band-ervaring op te doen. Meestal heb je het gevoel dat je 'chinees' spreekt tegenover de rest van de band, of je mag je eigen ding niet doen, of er wordt gewoon geen rekening gehouden met je behoeftes, hindernissen en grieven. Want eerlijk gezegd: de meeste zangers/zangeressen die bij mij op les komen én in een band zingen hebben allemaal zowat hetzelfde probleem: hoe kom ik boven de versterkers uit zonder mijn stem kapot te zingen? Awel, dames en heren, dat doe je niet: de versterker moet gewoon stiller en de instrumenten beter op mekaar afgestemd, met in the end een totale aanpassing van de muziek aan aan de stem. Het is veel gemakkelijker om de stemming van de gitaar aan te passen dan de stem zelf: die is gemaakt zoals ie gemaakt is en daar kan je niets aan veranderen. En als ik zoiets zeg, dan word ik als leraar én zangeres gewoon afgeschoten, en zo hebben de zangers steeds minder goesting om zich nog te bewijzen. Bovendien heb ik de indruk dat er steeds meer van een zanger wordt verwacht tegenwoordig, terwijl de zangers steeds minder discipline en goesting hebben er hard voor te werken. Hoe zou dat komen? :p De meeste bandleden zouden zelf eens moeten proberen zingen, dan zullen ze zich beter kunnen inleven in die enorm moeilijke taak die hun zangers te wachten staat. En als je zanger zich lekker voelt in de muziek en in de band, dan zal ie ook niet meer weglopen, hé (tenzij door overmacht misschien, maar dat kan iedereen overkomen). M.a.w. wiens aandeel is het dat een band nog steeds zonder zanger zit? Misschien moeten de verwachtingen es herbekeken worden, de manier van werken eens worden geanalyseerd zodat je kan zien of de zanger wel ruimte krijgt om zichzelf te zijn. Want uiteindelijk: een zanger staat wel in het middelpunt van de belangstelling, bij elke noot die hij zingt, dus als er ook maar iets 'niet goed' zit in de samenwerking dan zal dat direct hoorbaar en voelbaar zijn... Zoals ik al zei, de stem is een fysiek instrument en onderhevig aan heel veel factoren. Je kan je als zanger niet wegsteken achter je instrument, hoogstens achter een statiefje en een micro, yeah right.
Dus, als jullie band geen van bovengenoemde problemen heeft dan zou ik zeggen: zangers, allen daarheen want zo zijn er niet veel, een droom van een band met andere woorden!
_________________ Zangeres / Vocal Coach www.vocalcoaching.eu
|
|
 |
|
 |
|
Solohead
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 16:58 |
|
|
Volgens mij zitten ze op dezelfde plaats als al die drummers.... 
_________________ ESP * Gibson * Jackson * Mesa Boogie Mark V * Rivera 4x12 * Dunlop KH95 * Maxon OD808 * Korg Pitchblack * Korg DTR-1000 * G-Major 2 * G-Labs GSC-1 * Furman PL-8C E Power Conditioner * Line6 Relay G90 Wireless * Diago Showman pedalboard
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 16:59 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 17:42 Berichten: 5805 Woonplaats: Hertsberge
|
Daisy schreef: ze hebben al op voorhand een oordeel over hoe het zou moeten klinken en dat geeft de zanger weinig vertrouwen in zichzelf. Terwijl de klank- of technische kwaliteit van de andere instrumenten soms helemaal niet zo besproken wordt. Een zanger moet je met 'zijn eigen stem' laten zingen, en dit op toonhoogtes waarin zijn stem het best uitkomt. Veel bands hebben daar geen oren naar en verwachten copies van bepaalde idolen of voorbeelden (niet iedereen is een Chris Cornell, hé, integendeel: er is er maar één en het zou zeer onmenselijk zijn andere zangers daarmee te gaan vergelijken. Erger nog, je mist totaal hun echte kwaliteiten als je alleen maar bezig bent met vergelijken). Als je de muziek reeds hebt geschreven, hoe kan een zanger zich dan nog goed in z'n vel gaan voelen? En je denkt dat dat voor andere instrumenten niet zo is? In quasi alle bands zijn er 1-2 songschrijvers en de rest doet wat hen wordt opgedragen. Als gitarist is het soms heel vervelend om nummers die geschreven zijn door een pianist te spelen. Als de band waar je bij wil auditie doen een Chris Cornell zoekt, en jij zingt als Tarja Turunen... wel, dan heb je daar weinig te zoeken he. Als je speelt als Angus Young moet je ook niet in gaan op een auditie voor een Steve Vai. Bands werken nu eenmaal zo. Iedere "songwriter" (en dit in de meest brede zin van het woord) heeft een bepaald idee in zijn hoofd. In sommige gevallen kom je als band tot een consensus, in vele gevallen niet, en moet je gewoon doen wat je opgedragen wordt. We hadden vorige donderdag een auditie voor een drummer. Hij reageerde zelf op een advertentie, waarin duidelijk stond dat we covers van Slayer, Pantera, Anthrax ,.. etc doen. Het eerste wat hij zegt "Snel spelen doe ik wel niet, heel de tijd dubbele bas en zo, neen". En nee... Rush en Thin Lizzy passen niet in hetgeen wij zien als concept "metal cover band" Het was vrij duidelijk dat hij niet diegene was die we zoeken. Woensdag komt er een zanger es... En ik ken weinig vrouwen die een goeie Tom Araya impressie kunnen neerzetten. Maar we vinden wel dat we iedereen een kans moeten geven. Daisy schreef: hoe kom ik boven de versterkers uit zonder mijn stem kapot te zingen? Awel, dames en heren, dat doe je niet: de versterker moet gewoon stiller en de instrumenten beter op mekaar afgestemd, met in the end een totale aanpassing van de muziek aan aan de stem. Het is veel gemakkelijker om de stemming van de gitaar aan te passen dan de stem zelf: die is gemaakt zoals ie gemaakt is en daar kan je niets aan veranderen. En als ik zoiets zeg, dan word ik als leraar én zangeres gewoon afgeschoten, en zo hebben de zangers steeds minder goesting om zich nog te bewijzen. Bovendien heb ik de indruk dat er steeds meer van een zanger wordt verwacht tegenwoordig, terwijl de zangers steeds minder discipline en goesting hebben er hard voor te werken. Hoe zou dat komen? :p Ik zit sedert 1991 in bands. Ik heb al menig zanger of zangeres weten auditie doen. Je zou eens moeten weten hoeveel er a) geen micro hadden b) geen zangversterking hadden c) niet bereid waren om zoiets aan te schaffen en d) niet weten hoe zoiets werkt... In het beste geval heb je a en b ... d heb ik nog nooit meegemaakt. En b is meestal maar justekes genoeg... Dit is gearspot... Als je de topics leest zal je merken dat gitaristen zelfs bereid zijn om na te gaan welk soort lampeke in welk soort versterker, met welk soort gitaar welk effect heeft. Bij zangers mag je al blij zijn dat ze de aan/uit knop weten staan. Een wezenlijk verschil tussen vocalisten en "andere muzikanten" Maar je bent volgens mij verkeerd inzake "de versterker moet stiller" want dat wil dan zeggen dat de gitarist zijn eigen niet meer hoort, en al zeker de 2e gitarist de 1e gitarist niet hoort, aangezien de drummer(zonder versterker) te luid is, omdat... het repetitiekot op niets trekt. Zelfs verhuurde repetitiekoten trekken soms op de ballen, en hoor je ping-pong delays tegen de muren op, zonder delay te gebruiken wel te verstaan. Bij mijn eerste band hadden we een repetitiehok van een 40 m² met muren van 40 cm dik (ergens gebouwd rond de 2e wereldoorlog waarschijnlijk, om de derde te overleven), en een zanginstallatie/mini P.A. van 800 watt (gekocht door de zanger). Nooit een probleem gehad om de zanger in kwestie te horen. NOOIT. Ja, we hebben daar veel tijd, geld, bloed zweet en tranen in gestoken. Maar iedereen hoorde iedereen. En we stemden dan ook in Eb omdat onze zanger het moeilijk had om in E te zingen. Je haalt wel heel wat punten aan die correct zijn, maar volgens mij is je verwijtende blik richting "de andere muzikanten" niet terecht. Horen ze je niet, dan is er iets aan te doen. Ander repetitiekot, zwaardere installatie, andere plaatsing van de instrumenten,... Is de muziek al geschreven en kan je je ei niet kwijt: ga zelf muziek schrijven, of probeer mee te werken aan de muziek. En ja... het is alsof muziek voor zangers en muziek voor "andere muzikanten" een heel andere betekenis heeft. Trouwens Daisy haar vent verjaart vandaag, dus aan iedereen: stuur een berichtje naar Daisy met gelukwensen!
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 18:30 |
|
|
|
Oei oei, ik had niet verwacht dat de reactie zo reactief zou zijn.
Ik kan ook maar vertellen vanuit mijn ervaring, hé, en keer op keer kom ik dezelfde situaties tegen. Wil niet zeggen dat er geen muzikanten zijn die wél oog hebben voor de behoeftes van zangers en dat er geen zangers zijn die wél begrijpen hoe het is om in een versterkte muziek-omgeving te werken. Maar... nogmaals, het schoentje knelt langs beide kanten en gezien je straffe reactie kan ik alleen nogmaals concluderen dat de communicatie stropt tussen beide partijen. Want, jij voelt je aangevallen en nu moet ik mij aangevallen voelen door jou of zo? Dat zorgt alleen maar voor meer misverstanden i.p.v. oplossingen. En dat was helemaal niet mijn bedoeling. Er lopen volgens mij inderdaad evenveel egotrippers tussen de zangers rond als tussen de gitaristen, maar dat is niet de kwestie: 't heeft meestal gewoon met een tekort aan zelfvertrouwen te maken omdat beide partijen mekaar niet genoeg ondersteunen, maar eerder lijken te proberen overtroeven. Weinig van de zangers die naar de zangles komen voelen zich sterk genoeg in hun schoenen in het bijzijn van hun gitarist-bandleden: de meesten voelen zich gewoon compleet waardeloos omdat ze inderdaad niet kunnen meepraten op hetzelfde niveau of het gevoel krijgen steeds 'getest' te worden. Ik kan daar heel erg inkomen, en dat is inderdaad niet de gitaristen hun fout, maar een fout van beide partijen: wederom -> slechte communicatie.
Gitaristen hebben meestal heel veel verstand van gear, inderdaad, zangers meestal niet. Waarschijnlijk omdat de voorlichting op dat vlak 1. abonimabel is (ik heb nog nooit zangles kunnen volgen met versterkte gear, eerlijk gezegd, en dat is iets wat bij mij wél anders gebeurt, zij het dat ik jammergenoeg geen studioruimte bij mij thuis heb om 'lawaai' te kunnen maken) 2. iedere zanger ergens wel het gevoel zal hebben een 'leek' te zijn tussen al die kenners en denkt zich compleet belachelijk te maken. Ik ken nochtans veel zangers die wél een microfoon, statief, kabel én soms zelfs zanginstallatie of een eigen repetitieruimte hebben maar nog steeds niet kunnen communiceren met de andere bandleden op muzikaal vlak. Er zijn er die weet hebben van gepaste gear én er ook mee kunnen werken, maar in the end blijft het probleem: de communicatie.
Weet je, ik heb conservatorium gedaan en raar genoeg speelt daar het probleem helemaal niet: de muziek was altijd het allesbelangrijkste en zelfs met een ongestemde kapotte gitaar kregen studenten nog schitterende dingen gespeeld. Goeie gear is fantastisch, maar niet de essentie van een band. Ieder beandlid moet natuurlijk investeren, maar in the end is communicatie nog altijd het grootste fundament naast muziek. Het gaat toch om de muziek en als er écht muziek is dan is communicatie zelfs overbodig. Ik zie zoveel behoeftige zangers, maar gefrustreerd door onbegrip (en ik reken mezelf hier ook bij).
De voorbeelden die je aanhaalt zijn nogal zwart-wit, hé. Ik ben al veel situaties tegengekomen dat de muziek mij enorm aanstaat, ik ook capabel genoeg ben om zoiets te zingen, maar als de bandleden of de songwriter van dienst de toonaard van de song niet wil aanpassen aan mijn stem, wat voor zin heeft het dan nog? Dan ga ik ook af gelijk een gieter, omdat het mijn stem niet sieert maar gewoon om zeep helpt. Dat heeft niets te maken met Tarja Turunen versus Chris Cornell, lol, ik ben niet achterlijk. En ik zit hier echt geen fabeltjes te vertellen, absoluut niet. Menige zangers uit grote bands zullen hetzelfde beamen, daar ben ik zeker van.
Ja, er zijn crappy repetitie-ruimtes, en ja, men moet zich aanpassen aan de drummer, maar er zijn ook drummers die zich te pletter kloppen en het volume van de versterkers omhoog jagen waardoor een goeie zanginstallatie sowieso tekort schiet. Het gaat 'm volgens mij meer om naar elkaar luisteren, om finesse van het spelen, en rekeningschap houden met het geheel. Ik heb nog niet zoveel bandervaring, maar wat ik heb ervaren had helemaal niets met muziek maken noch met samenspel tussen muzikanten. Het was altijd meer ieder voor zich, wie heeft de sjiekste gear, hoe luid kunnen we spelen, hoe kunnen we zo snel mogelijk het podium op of wat moeten we doen om erbij te horen... Het enige samenspel dat ik ooit heb genoten was tijdens mijn opleiding aan het conservatorium: omdat zonder samenspel niemand door zijn examen geraakt, punt uit, ook al had je misschien een stradivarius-viool om op te spelen of een super-akoestische zaal met een bösendorfer-concertpiano. Who cares! Mensen die aan een jazz-conservatorium hebben gespeeld op versterkte instrumenten zullen allicht ook weten waar ik over spreek. Wat lukt in jazz en blues, die perfecte balans tussen instrumenten, het enorme gevoel voor samenspel en zelfs improvisatie, met een zanger/zangeres die met een duidelijke stem boven het geheel komt, is dat nou net niet wat er in rock/metal ook zou moeten gebeuren? Van het meest crappy repetitiekot met de meest crappy gear zou een muzikant nog steeds in staat moeten zijn om iets unieks neer te zetten, al moet je drummen op de vuilnisbakken op de gang, lol... ofwel ben ik een complete alien wat muziekbeleving betreft, want dat gevoel krijg ik telkens na dit soort topics/discussies en dat betreur ik enorm.
Muziek schrijven, inderdaad, je zou ervan versteld staan hoeveel zangers fantastische ideeën hebben, maar deze nooit tot de praktijk kunnen brengen omdat er geen goeie communicatie is met de andere muzikanten (en omgekeer allicht ook wel natuurlijk). Ik schrijf al een tijdje muziek en doe dit nu zelfs actief met een andere gitarist, maar het heeft jaren geduurd eer ik die gitarist tegenkwam. Al die jaren had ik het gevoel dat ik chinees aan't praten was tegen andere muzikanten. Ik deed ellenlange pogingen om uit te leggen waar het voor mij om ging, maar voelde me altijd onbegrepen. Alleen al op theoretisch niveau is het aartsmoeilijk om over dzelfde dingen te spreken én elkaar niet te misverstaan. En ik spreek allicht voor heel veel zangers/muzikanten die het stilaan beu worden hoe het er soms aan toegaat, of misschien ook al lang aan 't zoeken zijn naar een gepaste manier om samen te kunnen musiceren. Er zijn enorm veel momenten geweest waarin ik het gewoonweg wou opgeven en ik dacht dat ik het maar allemaal alleen moest doen dan, maar eens je van écht samenspel hebt geproefd dan laat het je nooit meer los. Dus na elke ontgoocheling begin ik opnieuw. En opnieuw. En opnieuw.
Ik ben geschoold en wil die studie niet zomaar de vuilbak ingooien omdat mensen me niet begrijpen. Dan zoek ik liever verder. Ik ben geen Floor Jansen qua stem en zeker niet zo kundig als Tarja Turunen of Magali Luyten, dus blijf ik gewoon verder zoeken totdat ik iemand vind die wel apprecieert wat ik doe en zich kan invleven in een samenspel met mij. Voor mij is het belangrijk dat er ruimte is om te groeien, om de beste zanger te zijn die ik kan zijn, en ik vind het maar normaal dat ik die ruimte ook aan mijn mede-muzikanten geef. Al de rest kan m'n rug op, en ik vind dat zangers dat in 't algemeen wat meer zouden moeten durven zeggen. 't Zou toch maar erg zijn dat je als zanger nergens kunt musiceren omdat je geen verstand hebt van gear, geen eigen micro hebt (allez, da's maar een kleine hindernis, toch) of omdat iedereen van je verwacht dat je de volgende weet-ik-veel-wie wordt.
Enneuh.. je kan nu heel rationeel discussiëren en al mijn argumenten overtroeven en mij op mijn woorden pakken...'t heeft geen zin, want dat mis je volgens mij de clue van wat ik eigenlijk wou zeggen.
|
|
 |
|
 |
|
Coolguy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 19:55 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 21:10 Berichten: 3485 Woonplaats: Welle
|
Ik probeer wel altijd mooi mee te zingen in de zangles op de muziekschool 
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 20:21 |
|
|
|
 |
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 16 nov 2009 22:05 |
|
|
|
ik denk, dat je gewoon misschien is met je hele band op zangles moet gaan, dan leert iedereen bij, en is er op die manier misschien mogelijkheid tot meer communicatie en bijgevolg leuker en beter muziek maken.
Ik zeg niet dat dit de oplossing is tot alle problemen, maar het zou wel kunnen helpen.
Maar ik ben ook van mening, dat een zanger toch op zijn minst een deftige micro mag hebben...
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 02:16 |
|
|
Daisy schreef: Oei oei, ik had niet verwacht dat de reactie zo reactief zou zijn.
Ik kan ook maar vertellen vanuit mijn ervaring, hé, en keer op keer kom ik dezelfde situaties tegen. Wil niet zeggen dat er geen muzikanten zijn die wél oog hebben voor de behoeftes van zangers en dat er geen zangers zijn die wél begrijpen hoe het is om in een versterkte muziek-omgeving te werken. Maar... nogmaals, het schoentje knelt langs beide kanten en gezien je straffe reactie kan ik alleen nogmaals concluderen dat de communicatie stropt tussen beide partijen. Want, jij voelt je aangevallen en nu moet ik mij aangevallen voelen door jou of zo? Dat zorgt alleen maar voor meer misverstanden i.p.v. oplossingen Maar tuurlijk ligt het probleem bij communicatie!! Ik voel me helemaal niet aangevallen, ik geef alleen de kant van mijn ervaring in bands. Als een gitarist zichzelf niet hoort, dan koopt hij een zwaardere versterker, als een zanger zichzelf niet hoort, dan begint hij te zagen dat het stiller moet. Dat een gitarist veel af weet van gear heeft dan ook te maken met het zichzelf willen horen. Waarom hebben zangers daar dan geen kennis van? Gitaristen, bassisten en drummers volgen ook geen opleidingen in versterkers of drumvellen, ze hebben daar een interesse voor. Bekijk eens wat er allemaal op dit forum wordt geschreven... Het overgrote deel over gitaren, versterkers, bassen, en over zangapparatuur.... weinig. Alhoewel ook de zangers versterkt moeten worden. Dat je in je bandcarriere nog niet de geschikte muzikanten bent tegen gekomen is vrij normaal. Als je 15 of 18 bent, je bent met 4, dan is er een zanger, een gitarist, een bassist en een drummer, en ergens verdeel je wie wat gaat doen. Als je 30 bent is het al lang niet meer van we steken 4 man bij elkaar en dat zal wel lukken. Iedereen heeft wel al wat ervaring, weet wat hij/zij wil of kan, en je begint ook andere prioriteiten te hebben (gezin, beroep,...) Hoe ouder je wordt, des te moeilijker wordt het om geschikte bandleden te vinden. Dat is in rock/metal zo, maar ook zo in jazz en blues. Ja, het is tof om samen te spelen, maar als band is dat niet het enige wat telt. De een wil zo snel mogelijk optreden, de ander wil gewoon wat jammen op zaterdagmiddag. Als je 15 bent wil iedereen rockster worden, gemeenschappelijk doel maw. Net hetzelfde aan een conservatorium. Iedereen zit er om muziek te leren. Maar een band draait om veel meer dan musiceren alleen. Het draait ook om een gemeenschappelijk doel nastreven, promo maken, contacten zoeken, optredens zoeken, de roadie voor jezelf uithangen, hele nachten de hort op om voor een publiek te staan, studio-opnames maken,... En daar moet je ook in overeen komen. Dus Daisy... zoek, zoek verder, tot je de voor jou geschikte mensen vindt. Stop het echt niet. Aan de 100-en zoekertjes op diverse websites zul je zien dat je niet de enige bent die medemuzikanten zoekt. Maar jij doet je beklag en laat het uitschijnen dat het de anderen hun fout is... Wat mijns inziens ook niet terecht is. Het topic startte met het probleem dat er geen zangers zich aanbieden. Daisy schreef: Dus, als jullie band geen van bovengenoemde problemen heeft dan zou ik zeggen: zangers, allen daarheen want zo zijn er niet veel, een droom van een band met andere woorden! Awel... Ednolb zijn band al gecontacteerd dan?
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 12:02 |
|
|
Wel... ook al ga ik niet helemaal akkoord met A-C (  ), toch moet ik ergens besluiten dat er idd nog een extra probleem is: zij het dat ik hier precies het enige 'keelgat' ben dat hier reageert in deze topic, begin ik mij een klein beetje beschaamd te voelen voor mijn mede-zangers want ze zijn inderdaad zo te zien ver te zoeken Misschien is het ontbreken van interesse in deze topic inderdaad vergelijkbaar met het ontbreken van interesse in vocal gear, en dat doet de zangers inderdaad geen goeie naam aan. Thx, 'friends' 
|
|
 |
|
 |
|
Doc
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 12:36 |
|
|
|
o wel, 't is klassiek: als zanger vind je jezelf nooit goed genoeg. Gelukkig heb ik van al dit voorgaande niet te klagen, we hebben een goede zanginstallatie en we zijn met de groep volwassen genoeg om de boel niet knoerteluid te zetten en ruimte te laten voor de vocals en we spelen de nummers in Db omdat het beste past voor mijn stem. Het is dus niet overal kommer en kwel, (alhoewel ik denk dat we een zeldzaamheid op dit gebied zijn als band).
_________________ www.puurstudio.beDoc says: 'Good mixing is like good cooking, you need the best ingredients, the perfect cooking time and the right amount of spice.'
|
|
 |
|
 |
|
BillyMetalhead
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 12:49 |
|
|
Daisy schreef: Wel... ook al ga ik niet helemaal akkoord met A-C (  ), toch moet ik ergens besluiten dat er idd nog een extra probleem is: zij het dat ik hier precies het enige 'keelgat' ben dat hier reageert in deze topic, begin ik mij een klein beetje beschaamd te voelen voor mijn mede-zangers want ze zijn inderdaad zo te zien ver te zoeken Misschien is het ontbreken van interesse in deze topic inderdaad vergelijkbaar met het ontbreken van interesse in vocal gear, en dat doet de zangers inderdaad geen goeie naam aan. Thx, 'friends'  Ik beschouw mijzelf niet echt als zanger maar toch heb ik een deftige pa en micro's  Dat vind ik maar normaal eigenlijk? Zeker die micro. Wat doe je anders? Alleen onversterkt zingen thuis ofzo? 
_________________ http://www.akemmanah.beIM AM PUNCHING YOUR SALAD ლ(ಠ益ಠლ
|
|
 |
|
 |
|
Maiki
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 13:01 |
|
|
|
Ik kan A-C alleen maar beamen ivm die geartoestanden, het is alsof zangers(-essen) het normaal vinden dat micro's en versterking door de groep moeten aangekocht worden en niet door hun eigen persoon, het typeert dan ook direct de motivatie vind ik... Ik heb ooit een zangeres buiten gewipt omdat ze weigerde een micro te kopen...
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 13:50 |
|
|
|
Ja, kijk, dat snap ik dus ook niet. Ik zing thuis onversterkt, maar dat is vooral om mijn buren te sparen. Maar ik heb wel een studio-microfoon, firebox, dure studio-boxen, iMac en een versie van Cubase om mezelf op te nemen want alleen door naar jezelf te luisteren kan je verbeteren. Ik heb 3 types microfoons liggen (maar gebruik vooral mijn shure 58 bèta), verschillende statieven uiteraard ook (niets is vervelenders dan te moeten bedelen voor een statief en kabeltje) maar ik heb nog geen zanginstallatie, puur omdat ik ook al lange tijd geen band meer heb en het vroeger nooit heb nodig gehad. Maar het staat op mijn lijstje van toekomstige inversteringen uiteraard. Ik zou zelfs met voice pedals willen leren werken en wil ook leren hoe ik een basic mengpaneel kan bedienen. In de toekomst wil ik ook investeren in in-ear-monitoring, maar da's natuurlijk wel een grote kost, teminste als ik deftig materiaal wil.
Op vlak van vocal gear heb ik echter weinig zelfvertrouwen. Ik ben niet zo'n gear-fan als de gemiddelde gitarist/bassist, lol, maar ik wil er wel genoeg van weten om mijn plan te kunnen leren trekken. Net omdat ik niet veel zelfvertrouwen heb daaromtrent laat ik het mij ook graag gemakkelijk maken: in vorige bands heb ik alleen het hoogstnoodzakelijke gekocht en me in het hoogstnoodzakelijke verdiept (zijnde: hoe sluit ik mijn microfoon aan aan het reeds aanwezige mengpaneel, lol). Misschien kunnen muzikanten met kennis van zaken mij wel motiveren om er meer over te leren, maar ik heb meestal het gevoel gehad dat ik het maar zelf moest weten en als ik een vraag stelde voelde ik me een volslagen idioot die een poging doet een hooggeleerde intellectueel te verstaan. De meeste muzikanten met wie ik heb samengewerkt gaven me tegenzin om er meer over te leren, omdat ik me altijd 'dom' voelde in de groep. En dan ga je uiteindelijk zo'n onderwerpen zoveel mogelijk mijden. Bij elke auditie is het inpluggen van je microfoon dan een serieuze bron van stress en schaamte.
+ ik ben ook nog een vrouw en het stereotype van een vrouw vertelt ons dat vrouwen en gear vaak niet samen gaan. Ik wil wel nog de moeite doen om er meer over te leren, maar verwacht dan ook dat muzikanten geduld met me hebben en misschien met handen en voeten moeten uitleggen hoe iets werkt. Het punt is: ik durf er tenminste wel voor uitkomen dat ik veel dingen niet weet en bereid om te leren. Zoals ik al zei: ik heb nog nooit een zangles met microfoon gezongen en dat is eigenlijk een serieus gemis. In mijn lessen probeer ik de mensen wel die ervaring te geven, maar ik ben beperkt door een tekort aan kennis. Ik leer elke dag bij, maar het gaat traag vooruit. Het is ook maar dankzij mijn echtgenoot, die wel meer into gear is, dat ik af en toe iets nieuws kan kopen. Moest ik dat allemaal zelf moeten doen dan zou ik niet weten waar te beginnen.
Kijk, het probleem is er misschien inderdaad wel, ja, zoals A-C ook al aangeeft. Maar wat is de oplossing? Ik denk dat het een serieus verschil in visie is: zangers hebben blijkbaar meer dan genoeg aan hun stem alleen en slechts enkelingen komen misschien schoorvoetend meeluisteren als het over gear gaat. Je kan nu toch niet verwachten dat het even grote gear-sluts worden als gitaristen/bassisten, want - excuseer dat ik het zeg - aan gear alleen heb je nog helemaal geen muziek en mij valt het op dat heel veel muzikanten ALLEEN nog maar bezig zijn met gear-stoefen en -showen en daardoor toch ook wel het tekort aan zelfvertrouwen bij de zangers (omtrent henzelf en hun gear-kennis) in de hand werken.
Uitdaging: organiseer eens een workshop voor zangers over vocal gear? What not to wear, what to use :p Vanaf de absolute basis tot de extra's. Hoe werkt het, wat kan je ermee doen, etc... Ik zou daar graag een inspanning voor doen maar ik heb de kennis niet. Wil iemand hieraan meewerken?
Ik weet dat het absoluut niet jullie verantwoordelijkheid is om dit probleem op te lossen, want uiteindelijk is het iedere zanger zijn eigen keuze, maar dat wil niet zeggen dat we niet zouden kunnen samenwerken om het taboe rond vocal gear uit de wereld te helpen en zangers voor te lichten. Via mijn lespraktijk wil ik daar absoluut een enorme inspanning voor doen, want het zou mijn werk ook alleen maar makkelijker maken en heel wat frustratie uit de wereld helpen. De vraag is natuurlijk of er wel interesse is in dit soort dingen. Indien niet, dan ga ik mijn mond toch ook eens stevig opentrekken bij bepaalde groepen zangers, lol, meer kan ik eigenlijk niet doen, hé.
Laatst bijgewerkt door Daisy op 17 nov 2009 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 14:03 |
|
|
Daisy schreef: Uitdaging: organiseer eens een workshop voor zangers over vocal gear? What not to wear, what to use :p Vanaf de absolute basis tot de extra's. Hoe werkt het, wat kan je ermee doen, etc... Ik zou daar graag een inspanning voor doen maar ik heb de kennis niet. Wil iemand hieraan meewerken?
En je denkt dat je een zaaltje vol krijgt met zangers?
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 14:05 |
|
|
|
Ik vind dat je bandleden dan ook in de fout gaan door neerbuigend tegen je te doen als je over info vraagt over het mengpaneel. Iedereen moet dingen leren. Dan is het toch normaal dat je dat zo goed mogelijk uitlegt? Want het komt iedereen ten goede. Op dat vlak zat de mentaliteit van je medebandleden dan idd wel ferm fout.
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 14:13 |
|
|
A-C schreef: En je denkt dat je een zaaltje vol krijgt met zangers? Ik vrees ervoor, maar ik wil het wel proberen... Zelfs al krijg ik slechts 5 zangers bijeen geraapt: 't zijn er toch al 5, hé, die dit hopelijk op hun beurt - indien de workshop geslaagd is - gaan rondbazuinen. Maar... zoals xBxbeatdown zegt: er moet ruimte zijn om te leren op een niet intimiderende manier. Ik vrees dat er een hoop van mijn clienteel gewoon niet gaan durven meedoen omdat ze schrik hebben zich belachelijk te maken of helemaal niet te kunnen volgen.
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 15:17 |
|
|
Op Facebook is er toch al eentje enthousiast: maakt dat er sowieso al twee deelnemers zijn 
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 16:13 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 16:17 |
|
|
so what? Die is hier al meer in België geweest voor een workshop. Onlangs nog, toen Floor Jansen er eentje kwam geven in Mechelen - een topic waarop ook weer geen enkele zanger heeft gereageerd hier op Gearspot! ... en nog eentje, zonet gereageerd op facebook... uit België! [edit]en ondertussen heeft een derde geïnteresseerde zich op m'n Facebook aangemeld... Tiens, weeral een vrouw![edit] Awel, ik meen het echt, hoor... ik wil een effort doen om zoiets te organiseren. Een link naar een website met info zal echt niet volstaan om zangers warm te krijgen. Ge moet niet van de hoge toren blazen om dan als puntje bij paaltje komt 'trekt uwen plan' te zeggen, hé 
|
|
 |
|
 |
|
Chilipepper
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 17:34 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 22:56 Berichten: 1662 Woonplaats: Knesselare
|
Zowel AC als Daisy hebben een punt en hun argumenten kloppen wel degelijk. Enkel de omstandigheden zijn vaak verschillend. Beginnende bands maken de fout, en ik merk dat als ik de band van mijn zoon begeleid, dat ze niet aan hun geluid werken op repetities. Iedereen wil vooral zichzelf horen. Intussen hebben ze de goede gewoonte gekweekt om even de tijd te nemen voor een rudimentaire soundcheck. Sindsdien klinken en verlopen hun repetities stukken beter. Nu wil het toeval dat ook zij een probleem met zang hadden. Door omstandigheden werd de roadie tot zanger gebombardeerd. Dit kon natuurlijk wat geworden zijn, maar niet dus. Dat is dus meteen de 2e fout dus die ze gemaakt hebben en dan vooral omdat ze, niettegenstaande het feit dat de jongen duidelijk geen geboren zanger was, niet onmiddellijk de knoop hebben doorgehakt en naar een nieuwe zanger op zoek zijn gegaan; 3e beginnersfout dus en een hoop frustratie achteraf. Nu hoeft gezegd dat, mede door het feit dat de kerels veel te luid repeteerden, de zang er niet doorkwam en dus kon je ook geen super vocals verwachten. Er is wel degelijk een zanginstallatie, niet superkrachtig maar die zou moeten volstaan. De repetitieruimte meet trouwens max. 5 op 5 dus een overmeten zanginstallatie is zinloos hier. Nadat de boel dus een stuk stiller werd gedraaid, zijn de zangprestaties er logischerwijze beduidend op verbeterd. En dat brengt mij bij het volgend punt. Mocht de jongen zanglessen volgen, dan ben ik ervan overtuigd dat er iets mee te doen viel. Wat mij weer bij iets anders brengt. Een goede zanger is niet persé bruikbaar in om het even welke band. Afgezien van het stemtimbre, het zangbereik, de kracht van zijn stem, is er ook nog de persoonlijkheid. Naar mijn mening is vaak de kwaliteit van de zang ondergeschikt aan de persoonlijkheid. Idealiter heb je de twee, maar gezien het probleem om tegenwoordig blijkbaar een zanger te vinden, mag je wellicht blij zijn als hij al over één van de twee beschikt. Ik bedoel hiermee niet dat de zanger vals als een kat mag kwelen, maar wel dat je bvb. geen bedeesde schoenstarende zanger voor een Metallica-band plaatst, terwijl dat voor een new-wave band vroeger bvb. wel werkte. Nog uit ervaring: de gear-minnende zanger moet inderdaad nog uitgevonden worden. Er zijn weinig zangers die met een eigen zanginstallatie komen opdagen. Ook vastgesteld is een gebrek aan betrokkenheid in het gebeuren, hoewel Daisy hier wellicht ook gelijk heeft als ze het heeft over een mogelijk gebrek aan vertrouwen bij de zanger en het te geringe belang dat vele beginnende bands blijkbaar aan hun zang besteden. Als de zang maar de kers op de taart is, dan denk ik dat je verkeerd bezig bent. En ja, ik denk dat de meesten onder ons met hetzelfde te maken krijgen: één iemand komt met een idee en de rest vult de boel aan. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, mits je op zoek bent naar een eigen sound. Als 4 of meer bandleden hun eigen ding doen, met hun eigen stijl en beperkingen, is de kans groot dat je automatisch een eigen geluid ontwikkeld. Wil je dan weer een stijl kopiëren, dan ben je gebonden aan bepaalde kenmerken en dus heeft de slowhand drummer, zoals in het voorbeeld van AC, niets te zoeken in een band die Slayer en consoorten gaat coveren. en nu vertrek ik naar huis  edit: volledig "on topic": Brand New Accent zoekt dus, hoe kan het anders, nog steeds een zanger
_________________ Like a good wine, I'm better as I grow older (Lou Reed)Latest project: http://www.reverbnation.com/tunepak/3309565Other: http://www.reverbnation.com/tunepak/3457262
Laatst bijgewerkt door Chilipepper op 17 nov 2009 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
|
|
 |
|
 |
|
dissociety
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 17 nov 2009 17:48 |
|
|
Hallo, Ik ben Annelies en ik ben zelf ook zangeres binnen Dissociety. Pieter-Jan hier op het forum is m'n vriend en ik steel even zijn account. Ik heb zelf zeker interesse in zo een get together omdat ik daar zelf ook wel meer over zou willen weten. Wat ik zelf al ter beschikking heb: 2 mackie SRM 350's, een mackie 1602 mixer, een shure SM58 en een shure SH55 (zo een elvis mic). Voor zangopnames gebruik ik een Rode NT1A met een popfilter. Wat ik zeker zou willen proberen zijn verschillende micro's testen, om te zien hoe deze bijdragen aan je klankkleur. Bv ben ik benieuwd naar die AKG Elle C, wat een zangmicro voor vrouwen zou moeten zijn. Ook heb ik al een paar zangers gezien die een bullet harmonica mic gebruiken voor zang om een effect aan je stem te bieden wat me ook wel fijn lijkt. Wat ik ook heel graag zou testen is een TC Helicon VoiceToneCreate omdat ik wel wil experimenteren met bepaalde effecten op mijn stem. Zelf weet ik eigenlijk ook niet superveel over zanggear maar heb geluk met mijn gearslut van een vriendje. Ik vind wel als beginnende zangeres dat het inderdaad moeilijk is om op afgewerkte nummers een goede zangpartij te zetten die een meerwaarde kan bieden aan het nummer. Langs de andere kant heb ik ook geen ervaring genoeg om een nummer te sturen of op te bouwen. Nu volg ik wel een 'complete vocal technique' om zo wat meer ervaring op te doen en ook beter te kunnen en durven inspelen op nummers. Laat iets weten als er iets terecht komt van die vocalgear meeting. Annelies
_________________ Mesadude schreef: Teveel van iets is een vaker voorkomende fout dan te weinig http://peachseesall.tumblr.com
|
|
 |
|
 |
|
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast |
| |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|
 |