| Auteur |
Bericht |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 14:28 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6110 Woonplaats: Schaarbeek
|
TrinityXXIV schreef: - strot gezocht - keelgat gezocht - groep zoekt vaste zanger (vaste??? de vorigen waren losse flirten?)
Gewoon, ze marginaliseren allemaal het belang van de zang. Origineel zijn moet, maar niet op die manier. Beetje zelfrelativering helpt in dit geval toch ook, lijkt mij. Ik zie ook niet in waarom dit een 'marginaliseren' inhoudt. Ik denk dat deze reactie een beetje een cliché over zangers, en misschien wel de splijtzwam met de 'rest' belichaamt: in mijn (beperkte!) ervaring met zangers (leve de postrock van enkele jaren geleden  ) nemen zangers/zangeressen zichzelf altijd zo bloedserieus. Voor de gemiddelde luisteraar is de zang inderdaad erg belangrijk, maar in een band vertrek je toch van een soort gelijkheid? Je hebt zeker gelijk dat beginnende bands zang onderwaarderen, maar dat geldt evengoed in de andere richting: een goeie zanger is niet heiligmakend voor een band. Als ik ergens zie staan dat men 'snarenplukkers', 'gitaartisten', 'lawaaimakers', 'potten- en pannenkloppers' etc. zoekt, is er werkelijk geen haar op mijn dichtbegroeide hoofd dat er aan denkt dat dit het belang van het betreffende instrument marginaliseert, minimaliseert of meer of de muzikant in kwestie kleineert.
|
|
 |
|
 |
|
Daverock
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 15:18 |
|
|
This thread delivers ... Een thread over de problemen tussen vocalen en instrumentalen, en zelfs in de thread zelf onspoort het 
_________________ ENGLified
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 15:27 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 12:16 Berichten: 168 Woonplaats: Mechelen
|
Zangers en zelfrelativering? Hmmm... moeilijk 'spreek voor uzelf', zou nu de reactie kunnen zijn, maar gezien hier zo weinig zangers reageren waag ik het erop, nah! 
_________________ Zangeres / Vocal Coach www.vocalcoaching.eu
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 15:28 |
|
|
Citaat: nemen zangers/zangeressen zichzelf altijd zo bloedserieus Wie... ikke? *spot een leuke verandering in het forumbeeld* Thanks!
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 15:50 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 17:42 Berichten: 5805 Woonplaats: Hertsberge
|
Waarom gebruiken de zangers de edit-knop niet... Gisteren een auditie gehad van een zangeres... Een kleine kruisbestuiving van de strafste zaken. 1) "Kan je me komen halen." We zijn een West-Vlaamse groep, met leden uit Waregem, Aalter en Oostkamp, we repeteren in Oostkamp. Als je van Gent bent komen we niet achter je neen... 2) "Kan je me komen halen aan het station" Allez gow, omdat we toffe jongens zijn. 3) "Waar moet ik dat inpluggen" Hoera Hoera,... een vocals (want blijkbaar moeten we ze zo noemen tegenwoordig, pun intended) die een micro en een eigen kabel mee heeft... Maar geen versterking. Waarom hebben gitaristen zoveel versterkers... wel blijkbaar is dat handig als je de zanger(es) moet helpen die dat niet heeft. Detail : de kabel was kapot. 4) nicknames zijn handig voor op een forum, maar IRL spreken we mekaar toch gewoon aan met de echte naam, neen... blijkbaar geldt dit dus niet voor bepaalde zangeressen in deze wereld. 5)"Mag mijn lief mee"... Wel, aangezien hij voor de deur staat, en (zie 2) we nog altijd toffe jongens zijn... 't was fris buiten gisteren. 6) 2 nummers vragen we voor te bereiden... 2... Voorbereiden is iets meer als de-tekst-van-internet-afprinten (ja trinity XXIV, we hadden ook al de teksten afgeprint en klaar gezet... Mea culpa) ... "Kende je het nummer" antwoord: "neen" "Heb je ernaar geluisterd" antwoord : "neen" ... En mijn versterker stond echt heeeeeel stil he!!! (ECHT!!!!) We hebben niet over gear gesproken... echt niet...
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 15:58 |
|
|
Voor een keer geloof ik u echt, A-C... Hoe oud was dat kind ook alweer? 
|
|
 |
|
 |
|
dissociety
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 16:02 |
|
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 16:26 |
|
|
Daisy schreef: Voor een keer geloof ik u echt, A-C... Hoe oud was dat kind ook alweer?  Nog iets ouder dan jou...
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 16:31 |
|
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 16:33 |
|
|
|
juist ja, noemde een zooi groepen op, waarvan er zelfs gitaristen van op gearspot zitten.
|
 |
|
Maiki
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 20:23 |
|
|
Hetgeen AC bovenhaalde is mij ook al meermaals overkomen, in die zin dat het lief blèèf meekomen gedver, omdat hij, achteraf moeten horen, jaloers was... Ik ben er door zulke toestanden alleen maar harder en mss zelfs arroganter geworden tegenover solliciterende zangers/zangeressen(die dikwijls stijf staan van de stress ik weet het)...staat het me niet aan, of erger nog ik merk dat er in de week niet geoefend is dan flap ik er wel degelijk termen als strot, keelgat,... uit (met als favoriet "Zijde aant bevallen langs uwen bek toch?  ) Wie is zij/hij om nummers te lopen verkrachten waar een viertal al in de week voor gerepeteerd heeft, geschreven , getransponeerd naar de desbetreffende stem,...over het materiaal nog gezwegen...en in de meeste bands waar ik in speel/speelde gaat het er altijd vrij hard/eerlijk aan toe, tegenover iedereen , ook tegen de stem van dienst...Zelfrelativering is echt wel iets dat veel stemgebruikers mogen leren, en leren werken aan hun techniek, want veel zangers (-essen) evolueren niet...
|
|
 |
|
 |
|
BillyMetalhead
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 19 nov 2009 23:14 |
|
|
Anderszijds heb ik wel ook al gehoord dat de zanger die kwam proberen: 1) Zijn tekst kende 2) Micro/kabel (zelfs pa) in zijn bezit had (pa was voorzien dus niet mee) 3) De 3 nummers kende en de tekst meehad 4) Zelf tot daar was gekomen om dan tot de conclusie te komen dat de band zelf nog niet had gerepeteerd. Dus dan stond hij daar voor niks eigenlijk... 
_________________ http://www.akemmanah.beIM AM PUNCHING YOUR SALAD ლ(ಠ益ಠლ
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 09:42 |
|
|
met schaamrood moet ik bekennen dat ik bij Angel in Twilight in tijde ook zonder microfoon binnenstapte... (heb kort daarna wel in een Shure ge-ïnvesteerd) maar ik studeerde wel songs in aan sneltempo: compenseert da ni een beetje?
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 09:54 |
|
|
En je had ook je wederhelft mee trouwens. Je had ook geen versterking mee. 
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 10:01 |
|
|
Stoker! Nja, wat wil je, ik werd in de watten gelegd: 2de microfoon aanwezig, statieven genoeg, versterker aanwezig.... wat wil je dan? Lol. Nee, geen excuus Ik kwam toen quasi recht van het conservatorium af, had alleen toen ik 17 was in een versterkt groepje gezongen en toen werd alles sowieso voor me geregeld qua materiaal omdat ik maar tijdelijk 'gastzangeres' was en de band geleid werd door een home-studio-hobbyist. Ik wist gewoon nergens van. Mijn studio-ervaring heb ik trouwens bij diezelfde man genoten, maar toen werd ook alles voor me geregeld, tot in de puntjes! Ja, bij het ontbreken van een rijbewijs is het toch handig als je een chauffeur hebt. Anders was het noppes AIT geweest (gezien ik gewoon niet thuis kon geraken met het absoluut fantastisch openbaar vervoer in België)! En AC, puur hypothetisch: stel dat Kev niet mee was geweest naar AIT, dan had uw wereld er toch wel heeeel anders uitgezien, hé? Wie weet zat ge daar nu nog met uw snaren te rammelen en radio Moskou te ontvangen op uwe versterker 
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 10:16 |
|
|
Daisy schreef: Ja, bij het ontbreken van een rijbewijs is het toch handig als je een chauffeur hebt. Anders was het noppes AIT geweest (gezien ik gewoon niet thuis kon geraken met het absoluut fantastisch openbaar vervoer in België)! En AC, puur hypothetisch: stel dat Kev niet mee was geweest naar AIT, dan had uw wereld er toch wel heeeel anders uitgezien, hé? Wie weet zat ge daar nu nog met uw snaren te rammelen en radio Moskou te ontvangen op uwe versterker  Wel, ik heb ondertussen het een en ander bij-en verkocht, en dat Radio Moskou gedoe is verleden tijd. Misschien had Kevin ook nog zijn broskopke... Ik zal nog eens een ander topic omhoog halen... 
|
 |
|
TrinityXXIV
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 21:53 |
|
Geregistreerd op: 12 dec 2008 19:27 Berichten: 626 Woonplaats: Leuven
|
Mja, ik lees hier nu van "waarom nemen jullie jezelf zo serieus", maar anderzijds ook het ene voorbeeld na het andere van luie zangers die hun hobby/passie duidelijk niét (of veel te weinig) serieus nemen. Dat soort zangers waarvoor ik mij bij wijze van spreken schaam in hun plaats... 't is ook nooit goed he  Maar ik denk dat je gerust op je strepen mag staan en duidelijk mag maken wat je verwacht van ne zanger; het is veel meer een inspanning om een instrumentenlijn te oefenen in tussentijd dan een zanglijn. Teksten kan ik van buiten leren in de auto of al wachtend aan de kassa in de colruyt, maar mijn keyboardpartijen niet... Zangers mogen daar gerust eens op gewezen worden. En dat van die zoekertjes... 't is maar nen tip voor wanneer je nog eens op zoek moet naar -onvindbare- vocalisten. Iemand mét materiaal, inzet, engagement, mét vervoer, zonder jaloers lief, die huiswerk maakt enz trek je dus hiermee niét aan. Hou er rekening mee, of hou er geen rekening mee: ik moei me niet, ik ben van 't straat En ja, iedereen moet elkaar commentaar kunnen geven. Maar ik ervaar zelf dat ik veel makkelijker kritiek verwerk op keyboardpartijen en klankskes dan op vocals. Als je iemand onzeker maakt mbt stem, gaat de boel alleen maar slechter en slechter klinken... En dat kan nie tde bedoeling zijn... Kris.
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 20 nov 2009 22:00 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6110 Woonplaats: Schaarbeek
|
|
Er is een verschil tussen professioneel en geëngageerd zijn en jezelf (te) serieus nemen hé!
|
|
 |
|
 |
|
Ednolb
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 21 nov 2009 01:14 |
|
|
TrinityXXIV schreef: Eigenlijk nog een ietwat idiote aanvulling.
Als ik op zoek ben naar een band, dan zijn dit het soort zoekertjes waar ik NIET op reageer wegens de toon die erin zit (en dus ook aangeeft hoe de band - of de poster - staat tegenover vocals): - waar zitten die F*cking zangers/zangeressen?
Gewoon, ze marginaliseren allemaal het belang van de zang. Origineel zijn moet, maar niet op die manier.
Voor de duidelijkheid: dit topic is geen zoekertje maar eerder een ventilatie van mijn frustratie. Mijn eigenlijke advertentie voor een zanger is getitled als volgt: "Zanger gezocht". Weinig gemarginaliseer dus, maar ook wel niet origineel. Langs de andere kant heb ik blijkbaar wel al veel meer reactie gekregen op dit topic, dan op mijn zoekertje, dus mss moet ik de titel van mijn zoekertje ook maar veranderen... Er is hier al zeer veel gepalaverd geweest over wat een groep verwacht van een zanger(es) en omgekeerd, maar blijkbaar zitten alle partijen zodanig met vooroordelen (die blijkbaar telkens ook weer bevestigd worden) dat jullie er nooit zullen uitkomen. Jullie zouden het beter eens van een positieve kant bekijken en eens discussiëren om welke reden een band en zanger(es) elkaar juist wel vinden ipv niet vinden. Dat zou mss wat constructiever zijn... ondertussen is het nog altijd niet verboden om te reageren op mijn zoekertje. Wij zoeken iemand die kan zingen en met eigen inbreng en die inbreng zal aangemoedigd en gerespecteerd worden (en neen, wij consumeren geen alcohol op de repetitie aangezien we allemaal brave huisvaders zijn)...
|
|
 |
|
 |
|
TrinityXXIV
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 21 nov 2009 15:32 |
|
Geregistreerd op: 12 dec 2008 19:27 Berichten: 626 Woonplaats: Leuven
|
Ednolb schreef: Jullie zouden het beter eens van een positieve kant bekijken en eens discussiëren om welke reden een band en zanger(es) elkaar juist wel vinden ipv niet vinden. Dat zou mss wat constructiever zijn...
Zijn die redenen volgens jou niet voor iedereen min of meer dezelfde? Ik denk niet dat zangers hierin zo "anders" zijn: - geraak ik op de repetitie (lokatie, timing)? - staat het genre me aan? - klikt het met de rest van de band? - vind ik het repeteren leuk / efficiënt / ... - zijn de ambities wat gelijk? ... Kris.
|
|
 |
|
 |
|
Daisy
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 10 dec 2009 11:27 |
|
|
Nja, ik ga toch de titel van deze topic gelijk moeten geven: van alle inschrijvingen voor de vocal gear workshops heb ik er maar eentje ontvangen van een Gearspot-lid die toevallig ook nog niet eens een zanger is 
|
|
 |
|
 |
|
OneyedK
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 13 dec 2009 01:14 |
|
Geregistreerd op: 31 dec 2008 12:10 Berichten: 492 Woonplaats: Mechelen
|
Daisy schreef: nog niet eens een zanger is  Tsss... 
_________________ If electricity comes from electrons, where does morality come from?
|
|
 |
|
 |
|
dimi_janssens
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 13 dec 2009 13:21 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 23:53 Berichten: 819 Woonplaats: Tessenderlo
|
|
Vroeger trok ik me ook ni veel aan van zangers. Omdat dat geen 'zangers' maar screamers waren. Dus alles was gewoon blazen. Inclusief PA.
Nu is het andere koek. Een band met zuivere/rockstem.
Ik betrap me meer en meer dat ik gitaarlijnen gewoon laat vallen om de stem ruimte te geven. Een andere veelgemaakte fout dus. Beschouw de zanger ook als instrument dat gehoord wil worden, dat wil passen tussen al de rest = laat er ruimte voor. Extra voordeel: werkt de songopbouw meestal ten goede. 1 gitaar op verzen = stillere zang. Explosie op de refreinen door 2 gitaren + doorzingende vocalist.
Dan het punt van te luide repetities. Wij repeteren volgens drumniveau. Mits we "gezegend" zijn met een doormeppende drummer moeten we dus ook de amps wat opdraaien in volume. Het geval van: "ik hoor u niet, zet u eens wa luider." Dat lossen we op door simpel de speakers wat naar elkaar te draaien. Dus de opstelling = drum in het midden tegen de muur. In de overstaande hoeken staan links en rechts de gitaar. In het midden de bas + mengpaneel. De zanger staat in de overige open ruimte. Nu denk je, ja maar dan kan hij zichzelf toch niet horen.
Hier komt de grote hint!! Onze zanger heeft voor zichzelf: a) om zich perfect te horen en zo zichzelf op fouten te kunnen betrappen en verbeteren b) om niet steeds tegen het volle volume in te moeten zingen In ears aangeschaft. (Eigenlijk mp3 oortjes die zeer goed afsluiten) Die sluiten we aan op het mengpaneel.
En hij draait dan zichzelf een mix in van eigen stem/backings/soms beetje gitaar erbij. Op de aanwezige monitors zetten wij dan onze backings + zijn stem en richten we die op zulk een manier dat we ook perfect horen.
Conclusie: Zanger is tevreen want heeft EN ruimte EN perfect geluid. (geen volume en feedbackproblemen) Rest van de band is tevreden want EN ruimte EN goed geluid EN TEVREDEN ZANGER DIE ZICH NIET MEER FORCEERT OM ZICH terwijl wij hem altijd al goed hoorden.
Beste aanschaf ooit die oortjes.
Extra voordeel. Repeteren op een zeker volume geeft meer "voldoening en inleving". Wat niet onbelangrijhk is voor live performance achteraf.
PS: werken aan nummer = lager volume en inbreng van iedereen. Eveneens de zangelijnen. Zanger maakt lijnen en tekst. De band helpt dan om deze te plaatsen.
Hierbij merk je zelfs al evolutie van de zanger op zich tov eerste opname maanden geleden en nieuwe opname nu.
Hij doet zijn ding, hij zit mee in de muziek, hij is betrokken,... Resultaat: zanglijnen horen bij het lied, zanglijnen maken het lied, zanglijnen horen in het lied ... En dit met steeds minder en minder inbreng van ons. Net zoals wij riffs en solo's maken, maakt hij zanglijnen en melodieën.
_________________ B&CH Les Paul w/Tonerider Alnico IV Classics Set - '79 Marshall JMP - Marshall JCM800 LEAD 1960 http://www.facebook.com/HuntingDaisieshttp://vi.be/HuntingDaisies
|
|
 |
|
 |
|
m@rijn
|
Berichttitel: Re: Waar zitten al die f*cking zangers???? Geplaatst: 06 feb 2010 22:30 |
|
|
Daisy, Ik heb al je zanglessen op internet al met veel aandacht gevolgd, ook de les over extreme stemeffecten. Ik moet je echt ten volle bedanken voor deze lessen, erg interessant! Maar ik zit nu toch al een tijdje te wachten op extreme stemeffecten Deel II. Ik vroeg me af of dit nog komt op het forum? ik kijk er in elk geval enorm naar uit! O ja, als je het even ziet zitten: we namen vandaag wat op met de groep. Ik heb er ook bij gezongen. Misschien kan ik wat tips gebruiken? Dit is onze site: http://www.vi.be/hadrianSoms zit ik wat onder de toon, maar daar zal ik aan proberen te werken. Vanaf september zal ik me terug inschrijven in de muziekschool (heb al 9 jaar viool gedaan) en zanglessen volgen, maar hoe vlugger ik me kan verbeteren, hoe liever natuurlijk  . Als je nog een workshop organiseert zal ik er de volgende keer proberen bij te zijn  bedankt! Marijn
|
|
 |
|
 |
|