Een kleine import en export FAQ voor zij die hun gear niet in België weten te vinden of van de hand krijgen.
Verbeter mij, of vul gerust aan waar nodig is.
snel zoeken kan via ctrl+fDouane formaliteitenImport
Wanneer moet ik extra douane kosten betalen?Bij het kopen van goederen
buiten de Europese Unie, ongeacht op welke wijze (internet,
tijdens een vakantie,...).
Is er een kans op een vrijstelling?§1 "De zendingen met een te verwaarlozen waarde"
= Goederen waarvan de BTW de 22 euro niet overschrijdt.
Met uitzondering van: alcohol, parfum en tabak.
§2 "Giften"
= De zendingen zonder handelskarakter, waarvan de waarde de 45euro niet overschrijdt.
Je ontvangt een cadeautje van vrienden of familie in het buitenland...
Aha! Dus als ik de Ebay-verkoper het als een gift laat opsturen moet ik niets betalen?Neen, de tijd dat zoiets lukte is helaas voorbij. De douane is niet meer zo "dom" als
vroeger en weet heus wel dat bepaalde zaken meer kosten dan die $30 die je hebt laten
noteren door de verkoper.
De meeste koerierbedrijven zullen bij twijfel je verzoeken een kopie van de factuur op te sturen. Is dat onmogelijk dan zullen de berekeningen worden gemaakt op de waarde die zij
vermoeden (a.d.h.v. door communautaire regelgeving voorziene evaluatiemethodes).
Opmerking: Stel, je slaagt erin een gitaar van buiten de EU te importeren zonder BTW te betalen. Heel leuk! Maar d.w.z. dat je goed
niet vrij verhandelbaar binnen de EU is. Dit kan bijvoorbeeld problemen geven als je uw gitaar meeneemt op vakantie of tournee buiten de EU. Je kan dan niet aantonen dat het goed is
ingeklaard binnen de EU.
Er komt een Amerikaanse vriend hier logeren, kan ik hem een gitaar laten meebrengen voor mij?Dan zal hij moeten aantonen dat deze gitaar is ingeklaard in de EU. Zoniet moet hij ofwel
betalen, of de gitaar na zijn bezoek
terug meepakken. En de kans is groot dat hij dan
weer opgewacht wordt om dat te controleren.
Wat moet ik nu eigenlijk betalen?Strikt genomen moet je de
aankoopprijs en de
verzendingskosten optellen. Op dat bedrag
betaal je 21% BTW en X% invoerrechten.
De invoerrechten hangen af van de
taric code, die op zijn beurt afhankelijk is van het
materiaal. Te controleren op
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/tarhome_en.htmMijn persoonlijke ervaring is dat ik meestal
3% invoerrechten heb moeten betalen op gitaareffecten, met enkele uitzonderingen van 3,20% en 3.75%. Maar ook invoerrechten van
gemiddeld 4.5% zouden tegenwoordig niet uitzonderlijk zijn bij gitaren en amps.
Helaas is dat niet het enige wat je moet betalen. Hier zijn de typische puntjes die je op
je factuur kan aantreffen:
-Kosten voor voorschot: Klein bedrag van +- 1 euro.
-Belgische douanerechten: De invoerrechten.
-BTW Import België: 21%
-Formaliteiten: 25euro, het vaste bedrag die bepaalde bedrijven aanrekenen voor de inklaring.
Verwacht je dus maar ongeveer aan 25% extra kosten.
Dit bedrag moet je betalen bij ontvangst van je goed. Export
Ik wil iets buiten België verzenden, waar moet ik rekening mee houden?Als je iets verzendt dan zal de ontvanger te maken krijgen met de bovenstaande formaliteiten, volgens de procedures van zijn land.
Jijzelf zal, buiten de verzending zelf, niets moeten betalen. Ongeacht of je binnen of buiten de EU verzendt.
Je moet er wel rekening mee houden dat indien je buiten de EU (en naar bepaalde EU-landen) verzendt je als verzender verplicht bent de nodige
douanedocumenten bij het pakket te voegen. Dit doe je door ze in een pochet (zo'n plastiekje) te steken en ze aan de buitenkant van het pakket te bevestigen.
Binnen de EU moet je het formulier
CN 22 bijvoegen, deze moet enkel doorkruist en ondertekend worden.
Buiten de EU moet het formulier CN 22 en
3X het formulier CN 23 bijgevoegd worden. In dit geval moeten ze allen ingevuld en ondertekend worden.
Voorbeeldjes van De Post:
CN 22:
CN 23:
Normaal ben je ook verplicht een
factuur bij de zending te voegen of, als je deze niet hebt, een
pro-formafactuur.
Doe je dat niet, dan zal de ontvanger wellicht eerst een verzoek om een factuur ontvangen van het koerierbedrijf. Dit zorgt ervoor dat de douaneformaliteiten ongeveer een week langer duren, en is voor beide partijen niet prettig.
Bij pakketten met een waarde boven de 800 euro hoort het koerierbedrijf moeilijk tegen je te doen als de factuur ontbreekt...
Paypal en Ebay
Ik wil iets kopen op Ebay, maar de verkoper aanvaardt enkel betalingen via Paypal. Wat is dit?Paypal is een veilige en snelle manier om online een betaling te doen.
Je meldt je aan op de
website waar je als particulier kan kiezen tussen een Privé- of een Premier-rekening.
Met een Privé-rekening kan je onbeperkt geld overmaken, maar slechts een beperkt aantal kredietbetalingen per jaar ontvangen.
Deze rekening is voldoende voor de personen die enkel online willen shoppen, en misschien eens een item op Ebay willen verkopen.
Particulieren die veel verkopen hebben eerder nood aan een Premier-rekening, waarmee je onbeperkt kredietbetalingen kan ontvangen. Je moet wel steeds transactie kosten betalen bij het ontvangen, zo'n 3% (ongeacht welke rekening je hebt).
Hoe kan ik met Paypal betalen?De overschrijvingen zijn simpel: Enkel het
e-mail adres van de ontvanger, het bedrag en de reden (goederen/Ebay-object/Services/Overige aanduiden) ingeven is voldoende. Koop je op Ebay, dan wordt het daar allemaal geregeld en moet je enkel akkoord gaan na het inloggen. Bij de meeste onlineshops is dit ook al geregeld als je overgaat tot betalen.
In tegenstelling tot ontvangen is geld overmaken gratis.
Note: De onderneming Ebay is eigenaar van Paypal.
Opmerking: Paypal hanteert een eigen wisselkoers, deze is niet altijd zo voordelig. Je hebt echter wel de optie om te kiezen tussen de Paypal-wisselkoers en die van je kredietkaart. Controleer dus altijd even welke het voordeligst is!
Je kan dit veranderen in je Paypal voorkeuren of op het betalingsscherm bij Ebay of online shops.
Bij mensen die geen kredietkaart gebruiken is het steeds de Paypal-wisselkoers die gehanteerd wordt.
Hoe krijg ik geld op mijn Paypal-account?In België kan je Paypal gebruiken met je
kredietkaart (onmiddelijk), of via een
overschrijving van je bankrekening naar je Paypal-account (via het Antwerpse kantoor van Bank of America). Het duurt 3-7 dagen voor het op je account staat, idem voor overschrijvingen in de andere richting.
Overschrijven van je bankrekening naar je account is steeds gratis, omgekeerd enkel boven de 100euro.
In tegenstelling tot in vele andere landen kan je in België uw bankrekening niet rechtstreeks koppelen aan je account, zoals je kredietkaart.
De verkoper wil niet verkopen aan mij omdat hij enkel aan "Verified Paypalers" verkoopt!Veel verkopers willen enkel verkopen aan
geverifieerde Paypal-gebruikers. Dit zijn de gebruikers die bewezen hebben dat zij effectief de eigenaar zijn van de kredietkaarten en rekeningen die aan hun account gekoppeld zijn.
Om je account te verifiëren wordt er 1.5 euro afgehouden van je kredietkaart. Op je kredietkaart factuur komt er bij dat bedrag een
code te staan. Als je deze code ingeeft op Paypal is je account onmiddelijk geverifieerd en komt de 1.5 euro op je saldo te staan. Idem voor je bankrekening!
Op de Ebay-veiling staat dat de verkoper enkel verzendt naar een "Confirmed Adress". Wat is dat?Een
Confirmed Address geeft aan dat het adres van je account overeenstemt met het adres waarop je kredietkaart/bankrekening gefactureerd wordt. Deze optie is
niet beschikbaar in België. De meeste verkopers zijn hiervan bewust, en zullen er niet moeilijk om doen.
Ik wil verkopen op Ebay, wat kost mij dat?Het totaalbedrag dat je Ebay verschuldigd bent bestaat uit de
plaatsingskosten, de eventuele
kosten voor extra opties en, indien je object verkocht raakt, de
verkoopcommissie.
Voor elk object dat je te koop plaatst moet je sowieso de plaatsingskosten betalen. Ongeacht de soort aanbieding. Op Ebay kan je namelijk een
veiling starten of
verkopen met een vaste prijs.
Bij veilingen zijn de plaatsingskosten afhankelijk van de startprijs, volgens volgende schijven:

Op aanbiedingen met een vaste prijs, de zogenaamde Buy It Now (Nu-Kopen Prijs), zijn dezelfde plaatsingskosten van toepassing. Maar dan volgens de vraagprijs, met tevens een maximum van 3,00 euro. Voor een BIN-aanbieding betaal je overigens een extra kost van 0,10 euro.
Ebay biedt tevens heel wat mogelijkheden aan om je zoekertje extra te doen opvallen. De meest gebruikte zijn: ondertitel (0,20 euro), gallerijfoto (0,20 euro) en vetgedrukte titel (0,95 euro).
In je aanbieding kan je 12 foto's van het object plaatsen. De eerste is gratis, voor elke volgende betaal je 0,15 euro.
Oh ja! Je aanbieding begint trouwens meteen te lopen als je akkoord gaat met het resultaat. Wil je echter zelf een begindatum kiezen, dan kost je dat 0,10 euro.
De laatste kost is de verkoopcommissie, dit is een
percentage van de uiteindelijke verkoopwaarde van je object. Natuurlijk moet je dit enkel betalen als je object verkocht is.
Ook hier werkt men met schijven:

Hoe en wanneer betaal ik deze Ebay kosten?De factuurdatum is ofwel de 15de van de maand of de laatste dag van de maand, afhankelijk van de datum waarop je account is aangemaakt. Binnen de 5 dagen na de factuurdatum ontvang je de factuur per e-mail.
Je kan dan op 3 manieren betalen:
- Paypal
- Kredietkaart
- Bankrekening (overschrijving)
Overigens kan je kiezen voor een
éénmalige betaling, of als je veel verkoopt voor een
domiciliëring. Voor paypal regelt Ebay de domiciliëring voor je. Bij de 2 andere opties verloopt dit volgens de procedures van respectievelijk je bank of kredietbedrijf.
Verzending
Met welk bedrijf kan ik mijn goed het beste laten verzenden?Hier kan ik enkel over mijn eigen ervaringen praten.
Ik heb al laten shippen met:
- USPS
- UPS
USPS is iets goedkoper en trager (1 à 2 dagen) dan UPS. Natuurlijk hebben ze beide ook
andere en snellere formules, maar ik hou het hier bij de "standaardformule".
Ze krijgen beiden binnen een week je goed in België.
Dan hangt het er vanaf met welke Belgische bedrijven ze samenwerken en wie de inklaring doet.
De inklaring bij zendingen met USPS gebeuren door ABX Logistics en kunnen
2-4 weken duren. Hoogstwaarschijnlijk ontvang je een e-mail of brief met de
vraag naar een factuur. Het opsturen van bijvoorbeeld je paypal betalingsbewijs is voldoende.
Vanaf dat je brief verstuurd is duurt het nog ongeveer een weekje.
Opmerking: ik heb steeds 25 euro formaliteiten gehad bij ABX Logistics.
De uiteindelijke levering gebeurt door de Belgische post/Taxipost.
UPS doet de inklaring zelf. Mijn ervaring is dat dit de zendingstijd niet verlengt.
Ook heb ik nog nooit formaliteiten moeten betalen bij UPS.
En ze leveren het goed persoonlijk aan je deur.
Ik heb een gitaar gekocht van een particuliere verkoper op Ebay, hoe laat ik deze het best verpakken?Ideaal is gewoon om de verkoper het goed te laten inpakken bij het bedrijf zelf.
Is dat niet mogelijk, dan is de
doos-in-doos-methode de meest veilige.
De bedoeling is het goed in een doos te stoppen, en deze doos stop je in een andere doos die 10-15 cm groter is. De opening wordt gevuld met schuim, schuimvlokken, luchtzakjes, etc..
Relevante Gearspot topicsEbay SniperUK storesPaypalMeer informatie, bronnenUPSUSPSAdministratie der Douane en AccijnzenPaypalDe Post