| Auteur |
Bericht |
|
BillyMetalhead
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 23 jan 2010 12:19 |
|
|
FAD+HILKO=DAMN GOOD STUFF  In de knutselpot een DIY voor maken?
_________________ http://www.akemmanah.beIM AM PUNCHING YOUR SALAD ლ(ಠ益ಠლ
|
|
 |
|
 |
|
up-g
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 09:11 |
|
Geregistreerd op: 06 dec 2008 17:57 Berichten: 788 Woonplaats: Merksem
|
|
Nice, een kooktopic !!! Ik ga enkele van de gerechtjes alvast eens proberen !!!
Wat ingrediënten betreft: Colruyt is behoorlijk wat te vinden, zo niet is er nog Delhaize waar nog meer 'speciallekes' te vinden zijn. En nog een tipje voor als je het daar niet vind: Rij eens naar Nederland. Wij wonen hier niet al te ver van de grens, en bij Albert Hein enz. hebben ze ook een leuk aanbod...
Verder heb ik hier ook enkele toppers om te koken. De tip van vandaag is een lekker en gemakkelijk 1-pansgrecht, genaamd "Fijian style Chicken":
Ingrediënten (zoals ik het maak voor 2 pers.) - Per persoon een kipfillet (Kalkoen kan uiteraard ook...) - Paprika - Stuk of 2 grote wortelen - Een grote ajuin - Ananas - Bloem
Bereiding: - Eerst de kipfillets door zout rollen (niet overdrijven !!!), en daarna door bloem. - Dan de kip beetje dichtschroeien, maar enkel de buitenkant. - Groentjes snijden (niet té klein) en lichtjes opstoven met de ajuin. (in een diepe pan) - De kip en een glas water erbij, en dan eventje laten doorstoven zodat de kip en de groenten kunnen garen. Eventueel af en toe wat water bijvoegen. - Subtiel kruiden: Beetje peper en look volstaan. Zout is niet meer nodig. - Stukjes ananas naar smaak bijvoegen. (Het commerciële blik werkt hier meestal beter, omdat verse ananas soms te zuur is. Doe je het toch met verse, zorg dan dat je zeker een goeie rijpe hebt...) - Eventueel kan je de saus wat aandikken met bloem. Best eerst wat bloem met beetje water mengen in een glas zodat er geen klonters bloem in je saus zitten.
Enjoy your meal !!!
|
|
 |
|
 |
|
dissociety
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 11:52 |
|
|
Gisteren eens voor de eerste keer geëxperimenteerd met een tajine en das VET goed gelukt  Was superlekker. Was gebaseerd op een Marrokaanse Tomaten Lamsaus, maar ik ben geen fan van lams dus hebben we het gedaan met standaard varkens rundsgehakt. Moest het mensen interesseren: -1 ajuin -500 gr varkens-rundgehakt -1 doos gepelde tomaten in stukjes -1 doos tomatenpuree (concetraat) -1 kruidenmix ding van de carrefour (wokmix) -Eetlepeltje Raz Al Hanout. -Couscous (1 glas per persoon) Dus voor de mensen die niet in de keuken thuis zijn... Een tajine:  (Maar niet de mijne) Waar ik mee begonnen ben, is het gehakt prepareren. Ik nam gewoon een kom en ben op het zicht er die wokmixkruiden aan beginnen toevoegen. Die heb ik met de hand vermengd in het gehakt. Dit is ook zeer goed om het gehakt echt te doen plakken, je zal geen moeite moeten doen om hier balletjes van te rollen. Waarom wokmix? Ik ben in de winkel wat gaan kruidenmixsnuisteren en ik vond deze mix het best van ingrediënten bij deze schotel. Erin zaten: peper, koriander, ui, look, zout, sesam en venkel. Ik raad deze carrefour kruidenmixjes ten zeerste aan. Wat er in zit is eerder simpele basiskruiden dan bijvoorbeeld Piet H. mixen. Ik gebruik ook de viskruiden van carrefour in m'n scampi's en daar werken die ook zeer goed. Soit uw gekruide gehakt rollen in balletjes groter dan soepballen, maar kleiner dan wat je in een 'balletjes in tomatensaus' zou doen. Er zowat tussenin. Eens deze klaar zijn mag je die met een goede scheut olie in je tajine laten voorbakken. PAS OP: Bij eerste Tajine gebruikers -> Nooit bij een gasvuur of eender welk fornuis het direct vollen bak opendraaien. Een tajine is keramiek en kan minder tegen de warmte als staal. Bouw uw vlam gewoon wat op tot ze goed warm is. Zo zal je tajine niet barsten. Als je balletjes er al deftig beginnen uitzien en zelf ook al wat vocht hebben afgescheiden mag je beginnen met een ui te snijden en die erbij te kappen. Deze moet gewoon wat glazig worden. Eens dit gebeurt is mag je de tomatenstukjes erbij gooien, eens goed roeren en mag de stolp erop. Stoofpotjes mogen lang opstaan, maar het was al laat en ik heb het gehouden op een half uurtje. Na een kwartier heb ik hem nog op eens open gedaan, tomatenpuree, wat wokmix, raz al hanout en paprikapoeder erbij (eventueel wat water als je ziet dat er redelijk wat verdampt is). Dan doe je deze weer toe en laat je die weer een kwartiertje staan. Ondertussen kan je beginnen aan je couscous. Je neemt gewoon een glas griesmeel per persoon en kapt dat in een kommetje. Dezelfde hoeveelheid glazen ga je nu in een kookpot gieten met wat zout en olie erbij. Als het water kookt je vuur gewoon afzetten, de couscous erbij kappen en met het deksel op de pot 5 minuten laten staan. Erna deksel eraf, de couscous scheiden met een vork en een klein klontje boter erbij. (kruiden van heb ik nog geen verstand van). Dan is het gewoon opscheppen van beide potten en gaan MEDEDELING: 1. Dit was zelf een probeersel 2. DIt was heel Basic 3. Excuseer me voor m'n Gentse keukenwerkwoorden. Dus gelieve me te laten weten wat je er zelf hebt aan toegevoegd, of het goed was of niet. En dan zal ik dat ook doen  .
_________________ Mesadude schreef: Teveel van iets is een vaker voorkomende fout dan te weinig http://peachseesall.tumblr.com
|
|
 |
|
 |
|
J-P
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 12:23 |
|
Geregistreerd op: 26 dec 2009 13:12 Berichten: 3078 Woonplaats: Terneuzen
|
|
Het ziet en klinkt allemaal heerlijk, echte bourgondiers, daar hou ik van. Ik ben echter met een vegetarienne getrouwd dus alles met vlees is hier een onmogelijke missie. Eten jullie echt overal vlees bij of maken jullie ook wel eens zo`n feestgerecht zonder vlees? (let op, dit is geen waardeoordeel, ik lust zelf wel vlees maar ik kan gewoon goed zonder)
Laatst bijgewerkt door J-P op 27 jan 2010 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 12:26 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 16:54 Berichten: 1563 Woonplaats: Haasrode
|
|
Tuurlijk! Dit weekend Gado Gado gemaakt. (Eigenlijk geblancheerde maar koude groenten + tofu + hargekookte eitjes, enz... met een pikante pindasaus.)
Misschien post ik het recept later nog wel even.
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 12:47 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6097 Woonplaats: Schaarbeek
|
Ik eet geen vlees maar eet wel graag lekker  Er zijn honderden vleesloze recepten die zeer lekker zijn - maar een belangrijke "maar" voor op restaurant: eet ze vis/schaaldieren?
|
|
 |
|
 |
|
J-P
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 12:56 |
|
|
|
Ze eet in principe ook geen vis, echter ze moet af en toe wel als we op vakantie zijn wegens geen alternatief. In Roemenie en Slovenie was het heel moeilijk om zonder vlees iets voedzaams te vinden dus at ze vis waar dat kon. Ze is al sinds haar 13de tegen de bio-industrie. ook ik ben daar geen voorstander maar ik hou ook erg van lekker eten. Mijn vrouw kookt wel heerlijk vegetarisch moet ik zeggen. Ik ben slechts geschikt voor het hak- en snijwerk helaas. (dat is voor eenieders veiligheid beter)
|
|
 |
|
 |
|
Geoffrey
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 13:23 |
|
Geregistreerd op: 06 dec 2008 20:00 Berichten: 1495 Woonplaats: Oostkamp
|
Hier staan al heel wat intressante gerechten!! Ik heb lang in de keuken gewerkt.. en door een topic als dit, begin ik het toch serieus te missen om iedere dag te kunnen koken.
_________________ Peavey 5150II
*Dean ML'79 *Dean Cadi-Kill *Dean Cadzilla
|
|
 |
|
 |
|
Langun
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 14:10 |
|
Geregistreerd op: 21 okt 2009 21:49 Berichten: 1392 Woonplaats: Knesselare
|
J-P schreef: Het ziet en klinkt allemaal heerlijk, echte bourgondiers, daar hou ik van. Ik ben echter met een vegetarienne getrouwd dus alles met vlees is hier een onmogelijke missie. Eten jullie echt overal vlees bij of maken jullie ook wel eens zo`n feestgerecht zonder vlees? (let op, dit is geen waardeoordeel, ik lust zelf wel vlees maar ik kan gewoon goed zonder) Eet je dan zelf ooit nog vlees? Ik zou het moeilijk kunnen missen, met of zonder vriendin die vegetariër is 
|
|
 |
|
 |
|
J-P
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 14:38 |
|
|
|
Alleen op restaurant. Ik kan het heel goed missen eerlijk gezegd maar op restaurant vergroot het mijn opties enorm. Er zijn maar weinig restaurants die ook aan een vegetarier denken.
|
|
 |
|
 |
|
Geoffrey
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 14:40 |
|
Geregistreerd op: 06 dec 2008 20:00 Berichten: 1495 Woonplaats: Oostkamp
|
|
Qua vegetarische restaurants, en de mogelijkheid om vegetarisch te eten staat Nederland toch al iets verder dan België? Ik kan me vergissen natuurlijk..
_________________ Peavey 5150II
*Dean ML'79 *Dean Cadi-Kill *Dean Cadzilla
|
|
 |
|
 |
|
J-P
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 14:41 |
|
|
|
Ja, maar ik woon niet in Nederland maar in Zeeuws Vlaanderen, we hebben hier bijna niets dus als we ergens naartoe gaan is het Vlaanderen.
|
|
 |
|
 |
|
Genji
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 15:33 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 21:03 Berichten: 2187 Woonplaats: Eeklo
|
Ik zou het niet kunnen missen, vlees! Daarnet mijn favoriete kotgerecht gemaakt: Ingrediënten: Varkenshaasje, champignons, patatten, room, Grimbergen, peper, olie, vet. Aardappelen in nogal kleine brokjes snijden en bakken in nogal veel olie (ik mengde wat zonnebloem- en olijfolie) met een klein beetje zout. Regelmatig schudden/losschrapen van mijn slechte pan tot ze goudbruin tot iets donkerder bruin langs alle kanten hebben gehad. = mijn kotalternatief voor frieten bakken. Dat duurt wel even dus eens dat begonnen is mijn enige andere iets grotere pan laten voorverwarmen met kokosvet (heb ik van m'n broer gehad eens, zeer tevreden van) om dan gelijktijdig het varkenshaasje met daarrond de champignons in te beginnen bakken. Voldoende zwarte peper op doen met de molen! Eens dat varkenshaasje al aan beide kanten bruin genoeg is en de champignons ook wel al bruin genoeg zien alles blussen met ongeveer een derde van een Grimbergen. Met een vork aanbaksel losmaken en laten uitkoken, eens er niet zoveel meer van overschiet volledig overgieten met room en met de vork er wat blijven in prutsen tot het aanbaksel er goed in vermengd zit. Alweer goed peperen en de saus wat laten koken en de champignonsaus steeds overgieten over het vlees tot het er klaar uitziet. Toch, voor mij een zeer geslaagd gerechtje voor 1 persoon tijdens de blok, de aardappelen en vlees waren perfect gelijktijdig klaar en het heeft me enorm gesmaakt! Take note, dat ik pas mezelf heb leren koken sinds ik dit jaar op kot zit, dus voor oktober was mijn enige kookkunst met een oven omgaan Wat zeggen degenen die al iets langer dan een paar maanden koken hierover?
_________________ Genji's Pedal Sale!!!onze_jef schreef: Da 's als een rosse negerin met spleetogen willen, neuk gewoon 3 verschillende vrouwen.
|
|
 |
|
 |
|
A-C
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 15:36 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 17:42 Berichten: 5802 Woonplaats: Hertsberge
|
|
Persoonlijk zou ik je aardappelen eerst wat koken (niet te lang), en erna toch iets van boter bij doen als je ze bakt. Dat geeft hen makkelijker een korstje.
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 17:46 |
|
|
A-C schreef: Persoonlijk zou ik je aardappelen eerst wat koken (niet te lang), en erna toch iets van boter bij doen als je ze bakt. Dat geeft hen makkelijker een korstje. Inderdaad, eerst wat koken en daarna enkel aanbakken voor het korstje. En HEEL belangrijk: opbloemen voor je ze in boter bakt! Veel mooier en beter korstje! Als je niet weet wat opbloemen is: gekookte aardappeltjes in een vergiet kappen en dan paar keer mee heen en weer schudden en opgooien tot de buitenkant 'bloemig' wordt.
|
|
 |
|
 |
|
pol
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 18:00 |
|
|
|
hangt van de soort patatten af ook, ze bloemen niet allemaal evenveel.
|
|
 |
|
 |
|
Chilipepper
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 18:50 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 22:56 Berichten: 1662 Woonplaats: Knesselare
|
J-P schreef: Alleen op restaurant. Ik kan het heel goed missen eerlijk gezegd maar op restaurant vergroot het mijn opties enorm. Er zijn maar weinig restaurants die ook aan een vegetarier denken. bah, toch meer en meer als je erop let (althans in de gelegenheden waar ik kom). je moet in elk geval niet meer naar een vegi-resto tegenwoordig om er te kunnen eten.
_________________ Like a good wine, I'm better as I grow older (Lou Reed)Latest project: http://www.reverbnation.com/tunepak/3309565Other: http://www.reverbnation.com/tunepak/3457262
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 18:51 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6097 Woonplaats: Schaarbeek
|
|
Ik ben toch blij dat ik vis eet als ik op restaurant ga, voor de echte vegetariërs is er zelden meer dan één keuze en het is vaak nogal basic vergeleken met de vlees- en visgerechten.
|
|
 |
|
 |
|
Chilipepper
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 18:54 |
|
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 19:29 |
|
|
pol schreef: hangt van de soort patatten af ook, ze bloemen niet allemaal evenveel. Alle patatten, zelfs de meest vast kokende kunt ge op die manier opbloemen met een goei vergiet. Ook al zijn het geen typische 'bloem'-patatjes... Gewoon stevig schudden zodat de buitenkant 'grof' wordt is ok.
|
|
 |
|
 |
|
Robothand
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 19:44 |
|
|
De beste gebakken aardappelen bak ik toch steeds met de overschot van de dag er voor. Als ik er al toe kom om aardappelen te koken in de week dan maak ik er steevast meer klaar dan nodig om ze dan de volgende dag te bakken... Mijn opa had vroeger een pan die hij enkel gebruikte voor het bereiden van gebakken patatjes, die was daar echt ongelooflijk bedreven in, het water komt me weer in de mond als ik er aan denk Was nog te jong om te weten hoe hij het precies klaarspeelde maar er kwam in ieder geval heel erg veel boter aan te pas 
_________________ die Zukunft • Blog • Facebook •
|
|
 |
|
 |
|
BillyMetalhead
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 27 jan 2010 23:11 |
|
|
|
 |
|
 |
|
dissociety
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 28 jan 2010 12:42 |
|
|
Is geen vegetarisch restaurant, maar ze hebben wel wat vegi gerechtjes als je het vraagt. Dus JP als in Gent eens tajine of couscous wil eten: http://www.mimosagent.be
_________________ Mesadude schreef: Teveel van iets is een vaker voorkomende fout dan te weinig http://peachseesall.tumblr.com
|
|
 |
|
 |
|
J-P
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 28 jan 2010 12:45 |
|
|
|
 |
|
 |
|
Chilipepper
|
Berichttitel: Re: Vintage Bolognese, kwestie van uw smaak te verbeteren ;-) Geplaatst: 28 jan 2010 12:48 |
|
|
dissociety schreef: Is geen vegetarisch restaurant, maar ze hebben wel wat vegi gerechtjes als je het vraagt. Dus JP als in Gent eens tajine of couscous wil eten: http://www.mimosagent.beik ben al lang op zoek naar dergelijke adressen in de regio spijtig genoeg vind je er langs hier niet veel Deze kende ik nog niet. Ziet er leuk uit. ik kende enkel "Sarabande" aan de Korenlei
_________________ Like a good wine, I'm better as I grow older (Lou Reed)Latest project: http://www.reverbnation.com/tunepak/3309565Other: http://www.reverbnation.com/tunepak/3457262
|
|
 |
|
 |
|