| Auteur |
Bericht |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 12:41 |
|
Geregistreerd op: 15 dec 2008 21:31 Berichten: 1615 Woonplaats: Antwerpen
|
|
Beste knutselaars,
Momenteel ben ik bezig met mijn pedalboard te bouwen (gemodificeerde Showmaster 48 case). En er is iets dat ik enorm graag zou implementeren, maar helaas beschik ik hiervoor nog niet over voldoende kennis.
Ik wissel vaak af tussen wireless en bedraad spelen (naargelang de locatie) en op mijn pedaltrain kon ik dat ook heel snel en heel gemakkelijk veranderen. Gewoon kabeltje uittrekken en andere kabel insteken.
Nu wil ik mijn Showmaster case heel goed afwerken, zodanig dat kabels mooi vastliggen en ook niet overdreven zichtbaar zijn (denk aan Paul Lenders bordjes). Het spreekt voor zich dat het hierdoor moeilijk gaat zijn om steeds de weggewerkte kabels te veranderen. Vandaar dat ik een AB-switch wil inbouwen, die het mogelijk maakt om tussen beiden signalen te wisselen.
Eventjes schetsen wat ik zou willen realiseren:
- Achteraan in mijn showmaster case, wordt zoals bij velen een Patchbay ingebouwd (input, output, fx send, fx return, midi, stroom). Graag wil ik vanaf deze input rechtstreeks een kabel solderen aan een tuimelschakelaar. Op deze manier wordt dit dus 'stand 1'. Daarnaast wil ik ook rechtstreeks een kabel solderen van mijn wireless tot aan de switch, dit wordt 'stand 2'. Als derde kabel wordt er uiteraard eentje gesoldeerd aan de switch, die rechtstreeks naar mijn eerste pedaal gaat (tuner).
- Die switch zou ik willen bevestigen op het bovenpaneel van die patchbay, dus ik wil deze niet inbouwen in een behuizing, want dan zou ik te veel plaats verliezen.
Is dit mogelijk en zo ja: welke onderdelen moet ik hier voor kopen? Aangezien ik voor een tuimelschakelaar zou opteren en zou markeren welke kant welk signaal is, neem ik aan dat zo'n switch niet gevoed moet worden? Een LED-lamp indicatie is dus ook niet nodig, aangezien ik een tuimelschakelaar neem.
Alle tips of opmerkingen zijn méér dan welkom!
|
|
 |
|
 |
|
yorick1245
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 13:09 |
|
Geregistreerd op: 20 mei 2011 12:53 Berichten: 312 Woonplaats: Wachtebeke
|
Ik heb m'n ab switch aan de hand van dit schema gemaakt:  Dan heb je 2 leds.. Als je ook 2 leds wil heb je natuurlijk een tuimelschakelaar met voldoende aansluitingen nodig... Als je zou opteren voor 1 led heb je er natuurlijk minder nodig. Moet er wel bijzeggen als ik switch dat die wel een "plop" durft geven...
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 13:20 |
|
|
yorick1245 schreef: Ik heb m'n ab switch aan de hand van dit schema gemaakt:  Dan heb je 2 leds.. Als je ook 2 leds wil heb je natuurlijk een tuimelschakelaar met voldoende aansluitingen nodig... Als je zou opteren voor 1 led heb je er natuurlijk minder nodig. Moet er wel bijzeggen als ik switch dat die wel een "plop" durft geven... Dat ziet er inderdaad een heel overzichtelijk schema uit, waar ik zelf als leek aan uit kan. Aangezien ik met een tuimelschakelaar zou werken, heb ik absoluut geen led indicatie nodig. Want dan is het bijvoorbeeld gewoon: links=wireless; rechts=bedraad. Als ik het zo bekijk lijkt het redelijk moeilijk om te behalen wat ik wil. Want eigenlijk wou ik gewoon mijn lava-cables langs één kant strippen en rechtstreeks op de switch solderen. Aangezien een aantal sleeves ook los van de switch aan elkaar gezet moeten worden, lijkt me dit al redelijk moeilijk?
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 13:24 |
|
|
 Dit schema is in mijn geval nog beter, aangezien het een passieve switch is!
|
|
 |
|
 |
|
yorick1245
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 13:35 |
|
|
Inderdaad.. Als je geen indicatie nodig hebt kan je met dat schema perfect uit de voeten 
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 20:24 |
|
|
|
Iemand die weet of het te doen is om de kabels rechtstreeks op de switch te monteren? Uiteraard worden de kabels doormiddel van kleefsokkels en spanbandjes vastgemaakt, om een zekere trekontlasting te voorzien.
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 21:23 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6097 Woonplaats: Schaarbeek
|
|
Ik heb dat zo toch gedaan voor mijn interfaceje...
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 21:29 |
|
|
imlikeajungle schreef: Ik heb dat zo toch gedaan voor mijn interfaceje... Merci voor het antwoord! Ik heb nog nooit eerder een switch gesoldeerd, dus vandaar alle vragen. Heb je toevallig nog een foto van je interface? Kan je gewoon alle kabels strippen, alle sleeves samen draaien en deze vervolgens samen rechtstreeks solderen op de switch?
|
|
 |
|
 |
|
imlikeajungle
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 04 dec 2011 23:21 |
|
Geregistreerd op: 31 okt 2008 23:34 Berichten: 6097 Woonplaats: Schaarbeek
|
|
Nee, geen foto. Je kan idd doen wat jij zegt, gewoon goed zorgen dat er a) geen slecht contact is en b) dat je de massa goed verbindt (voldoende tin & goed laten vloeien).
|
|
 |
|
 |
|
yorick1245
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 05 dec 2011 02:02 |
|
|
|
kwestie van kabel en pootje op zelfde temperatuur te laten komen, en het tin smelt er vanzelf mooi rond.. Eventueel beetje flux gebruiken
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 05 dec 2011 11:19 |
|
|
Bedankt iedereen! Dan voorzie ik meteen een plekje om zo'n switch in te bouwen, want ik wist niet zeker of dat wel ging. 
|
|
 |
|
 |
|
Lordriffenstein
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 12:31 |
|
|
Er is nog een andere optie, nl. een switching jack. http://www.musikding.de/product_info.php/info/p1614_6-3mm-Mono-jack-with-switch-Switchcraft-12A.htmlDie had ik in mijn Paul Lenders board, de wireless was ook weggewerkt in het board. Hoe de bedrading moet zijn weet ik niet maar de wireless werkte altijd tenzij je een kabel inplugde. Als je een kabel inplugde, dan werd het signaal van de wireless ge-short en werd het signaal van de kabel doorgelaten (in mijn geval nr de tuner).
_________________ LordRiffenstein Gear ServicesVolg LordRiffenstein nu ook op FACEBOOKA-C schreef: "dit is het beste" werkt misschien bij mensen tot een EQ voor de leeftijd van 16 jaar, maar meer ook niet.
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 13:31 |
|
|
|
Merci voor de tip, want dat zou uiteraard nog handiger zijn! Heeft er iemand ervaring mee hoe ik dit moet uitwerken en solderen?
Even kort samenvatten:
- Switchen tussen wireless en bedraad - Als ik bedraad speel, plug ik mijn kabel vanachter in mijn case in (Neutrik Locking D-type) - Beiden zouden naar mijn eerste pedaal moeten, namelijk naar mijn tuner.
Als het inderdaad mogelijk is met zo'n switching jack, dan zou dat uiteraard fantastisch zijn, want dan hoef ik zelfs de switch niet van stand te veranderen.
|
|
 |
|
 |
|
Lordriffenstein
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 13:56 |
|
|
Bonded By Blood schreef: Merci voor de tip, want dat zou uiteraard nog handiger zijn! Heeft er iemand ervaring mee hoe ik dit moet uitwerken en solderen?
Even kort samenvatten:
- Switchen tussen wireless en bedraad - Als ik bedraad speel, plug ik mijn kabel vanachter in mijn case in (Neutrik Locking D-type) - Beiden zouden naar mijn eerste pedaal moeten, namelijk naar mijn tuner.
Als het inderdaad mogelijk is met zo'n switching jack, dan zou dat uiteraard fantastisch zijn, want dan hoef ik zelfs de switch niet van stand te veranderen. Dit kan enkel met die switching jack, dus geen Neutrik locking D.
_________________ LordRiffenstein Gear ServicesVolg LordRiffenstein nu ook op FACEBOOKA-C schreef: "dit is het beste" werkt misschien bij mensen tot een EQ voor de leeftijd van 16 jaar, maar meer ook niet.
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 14:09 |
|
|
Dat is wel jammer, want ik heb hier al zo'n vier Neutrik Lockings liggen. 
|
|
 |
|
 |
|
Valoosj
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 20:28 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 14:22 Berichten: 966 Woonplaats: 't Zuid
|
Boost, wat zit je hier nu info te vragen over zoiets eenvoudig als je een Poolse werkslaaf in je band hebt zitten die overweg kan met een soldeerbout 
_________________ Yard sale
|
|
 |
|
 |
|
Bonded By Blood
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 06 dec 2011 20:47 |
|
|
Valoosj schreef: Boost, wat zit je hier nu info te vragen over zoiets eenvoudig als je een Poolse werkslaaf in je band hebt zitten die overweg kan met een soldeerbout  Doe het zelf met Roger, euh Didier. Want wat je zelf doet, doe je beter! Nee, wou eerst eens kijken of ik er zelf wat mee weg kon, want anders ga ik aan uw deur kloppen voor het minste.  Maar 't is goed, soldeer jij dan maar heel mijn bord tegen het loon van een Poolse werk slaaf.
|
|
 |
|
 |
|
Valoosj
|
Berichttitel: Re: AB switch inbouwen in case Geplaatst: 07 dec 2011 16:35 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 14:22 Berichten: 966 Woonplaats: 't Zuid
|
|
Ik beweer niet dat ik het kan solderen, maar kon je wel die dingen al zeggen zoals de switching jack.
_________________ Yard sale
|
|
 |
|
 |
|