| Auteur |
Bericht |
|
berrebas
|
Berichttitel: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 13:37 |
|
Geregistreerd op: 29 dec 2008 17:20 Berichten: 124 Woonplaats: Deurne
|
|
Wat zijn jullie bevindingen en meninigen! Ervaringen flatwound of roundwound? Coating al dan niet? Prijs/kwaliteit?
_________________ one note please
|
|
 |
|
 |
|
Alchy
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 13:53 |
|
Geregistreerd op: 05 dec 2008 09:26 Berichten: 1484 Woonplaats: Sin City
|
|
Niet gecoate, roundwound, medium-heavy Ernie Ball snaren (45, 100, 125). Deze klinken voor mij het beste op een all maple body met EMGs en bovendien voelen ze gewoon het gemakkelijkste aan.
_________________ *=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~==~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=* // Everglow//\\ My FocusBreath in... Breath out... Don't speak but shout!
|
|
 |
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 15:51 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 21:28 Berichten: 1173 Woonplaats: Hoevenen
|
ik prefereer ook niet gecoate (= als je met een plectrum speelt en je hebt gecoate snaren begint dat er wel nasty uit te zien na een paar uur spelen, net of je snaar aan het vervellen is 
_________________ Straight Edge x
|
|
 |
|
 |
|
berrebas
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 16:43 |
|
|
xGxbeatdown schreef: als je met een plectrum speelt wie speelt er nu met een plectrum bas! 
|
|
 |
|
 |
|
bastom
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 16:58 |
|
|
In het begin heb ik wat getest met verschillende diktes en merken.. en toen kwam ik toevallig eigenlijk op d'addario's... kosten wel iets meer, maar gingen het langst van al mee, en vooral de feel die het mij toen gaf, gaf de doorslag.  Ik heb wat geëxperimenteerd, (matig) met diktes, en soorten.. en ben blijven plakken bij de Nickel wound, medium gauge (.050|.070|.085|.105) Maar eigenlijk maakt het mij weinig uit, dit is iets van men bass waar ik me altijd het minst zorgen in gemaakt heb... Ik gebruik die op men Fender p-bass en op men Gibson Thunderbird. Op men Gibson RD zaten snaren op toen ik hem tweedehands kocht (twee jaar geleden) en alhoewel ik op deze toch wel drie/vier keer per week speel (repetitie/gig) vind ik ze super.. geen idee welk merk, of welke dikte of welke soort.. maar er is er in elk geval in die twee jaar nog geeneen gesprongen  yay!
_________________ ((( Semper Fi ))) [ Polderrock | polderrecords.be ]
|
|
 |
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 17:02 |
|
|
berrebas schreef: wie speelt er nu met een plectrum bas!  Grave mensen (= Nee, ik heb eigenlijk nooit deftig met men vingers leren spelen maar ik vind ook de klank van een plectrum op bas beter dan vingers, maar ja das smaak he 
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 18:41 |
|
Geregistreerd op: 04 dec 2008 18:29 Berichten: 434 Woonplaats: Antwerpen
|
|
het komt neer op veel testen en proberen. Gecoate gaan langer mee, maar zijn duurder. Alhoewel ik niet met plectrum speel, rafelen ze na enige tijd toch, wat ik geen zicht vind. Niet dat dat zo belangrijk is, maar toch liever niet.
Op mijn Vigier 6-snaar vind ik de D'addario EXL 170-6 het beste klinken en aanvoelen. Op mijn Fbass gebruik ik LaBella Super Steps. Deze voelen niet zo lekker aan als ze nieuw zijn, maar éénmaal ingespeeld klinken en voelen ze het beste op deze bas.
Het verschilt dus ook per instrument.
_________________ Bill Maher: If you care about the planet, it's actually better to eat a salad in a Hummer than a cheeseburger in a Prius.Dr Fred - Ritter Instruments
|
|
 |
|
 |
|
cbarker
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 18:57 |
|
Geregistreerd op: 14 dec 2008 19:40 Berichten: 60 Woonplaats: kortrijk
|
Citaat: wie speelt er nu met een plectrum bas! Een goede bassist kan met beiden overweg,Veel song moeten nu eenmaal met een plectrum gespeeld worden. Stel je tool voor met vinger bass, zou nergens op lijken dit gezegd zijnde ik hou niet van gecoate snaren, ik heb ooit een set gekocht van elexir en ik was geen fan, het speelt wel supercomfy met die coat, maar ik hield niet van het geluid, en dan de prijs...........70 euro voor een setje. Mijn favo snaren zijn d'addario nickel wound super light gauge .040 .060 .075 .095 .125 Speelt waanzinnig lekker, vooral bij het slappen, je kan makkelijker nuances leggen bij het spelen. Ze klinken ook even zwaar als de light en de medium gauge, je boet niets in aan bass. ik ben verslingerd aan deze snaren. voor fretless bass heb ik lang gespeeld met d'addario chromesflatwound .045 .065 .080 .100, ze klinken en spelen fantastisch(een slide met flatwounds op je bass, is sex) , maar voor de muziek die ik speel is die sound niet zo passend. DUS ben ik beginnen zoeken naar een alternatief..........en dat zijn DR sunbeams geworden .045 .065 .080 .100 roundwound. Ik speel de toets kapot met deze snaren , maar wat een sound milaarde milaarde. Als er mensen zijn die denken dat een fretless niet rockt.....Think again. 
|
|
 |
|
 |
|
berrebas
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 19:58 |
|
|
ik heb zelf enkel geexperimenteerd met met diktes en ben uiteindelijk op de .100 uitgekomen. dus voor mij de ROZEUH  Ze spelen vlot, blijven redelijk lang leven. Kunnen een 2de leven krijgen door ze te koken, en blijven dan zeker nog een tijdje terug levendig klinken. en ik vind die .100 serie gewoon fijn spelen. heel flexibel en kan zowel snelwerk als het loggere aan. (ow ja over dat vinger/plectrum gedoe, it was a joke, gewoon smaak idd!)
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 20:02 |
|
|
cbarker schreef: Een goede bassist kan met beiden overweg,Veel song moeten nu eenmaal met een plectrum gespeeld worden. Stel je tool voor met vinger bass, zou nergens op lijken Ben ik niet mee akkoord. Is Jeff Berlin een slechte bassist omdat hij bewust uitsluitend kiest voor gefrette, 4-snarige, passieve bas, fingerstyle gespeeld? Omdat hij verkiest niet te slappen, met plectrum en/of fretless te spelen? Tool zou fingerstyle (soms) niet goed klinken als je de sound zou proberen te imiteren. Wat niet wil zeggen dat de muziek slecht zou klinken als je ze fingerstyle zou spelen. Zoals gezegd, allemaal kwestie van keuze en smaak. 
_________________ Bill Maher: If you care about the planet, it's actually better to eat a salad in a Hummer than a cheeseburger in a Prius.Dr Fred - Ritter Instruments
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 20:44 |
|
Geregistreerd op: 29 okt 2008 16:54 Berichten: 1563 Woonplaats: Haasrode
|
|
Qua snaren komen er bij mij enkel nog elixirs op. Ze zijn misschien duur in aankoop, maar de langere levensduur maakt dat ze op langere termijn eigenlijk goedkoper zijn. Ik vind ze ook heel consistent van sound (en dat komt goed uit, want ik hou erg van de misschien ietwat scherpere doch ook zeer punchy sound van Elixir snaren). Heb ook o.a. Ernie Balls en d'addario gebruikt in het verleden en dan vond ik mijn sound na een maand of twee regelmatig spelen al achteruitgaan.
En ja, ze rafelen, maar dat stoort me helemaal niet.
Wat de plectrum/vingerdiscussie aangaat, ikzelf probeer beide technieken te gebruiken (bij Ashturn speel ik enkel met de vingers) maar ik sta toch ook wel 100% achter Christophe's mening dat je niet per sé alle technieken onder de knie moet hebben om een goede bassist te zijn. Misschien moet er iemand maar eens een extra draadje opstarten om de plectrum/vinger discussie in verder te voeren...
|
|
 |
|
 |
|
Christophe
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 22:41 |
|
|
GuineaPig schreef: Heb ook o.a. Ernie Balls en d'addario gebruikt in het verleden en dan vond ik mijn sound na een maand of twee regelmatig spelen al achteruitgaan. Als ik regelmatig werk heb, liggen de snaren dan ook zelden langer op mijn bas. Ik heb eens een jaar lang dezelfde LaBella's gebruikt op m'n Fbass en ik vond mijn sound nog altijd ok. Ik speelde toen vooral genres waar ik dat "scherpe" kantje niet wenste. Natuurlijk gaven nieuwe snaren een groter palet, een meer gedefiniëerde sound, ik had het gewoon niet nodig. Verder wordt je sound grotendeels bepaald door je speelstijl en het instrument.
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 23:09 |
|
|
|
Dat laatste klopt wel en ik zie snaren dan ook meer iets wat je eigen sound nog net een beetje extra accentueert. Ook al word je sound grotendeels bepaald door speelstijl en instrument zijn snaren toch niet onbelangrijk en kies ik toch echt bewust voor die Elixirs mede omdat hun sound mij zo bevalt. Elixirs blijven 'nieuw' klinken en daar hou ik wel van.
|
|
 |
|
 |
|
berrebas
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 22 jan 2009 23:57 |
|
|
|
Elixir is zeker een leuk snaarmerk! Ze blijven idd langer vers klinken enkel is het wennen in begin aan die coating. Spijtig wel dat deze begint te verteren om het zo lekker te zeggen. Maar ja dat is ook jouw startshot om eens naar je lokale snarenwinkel te gaan en een vers pakje te halen.
Wat ik minder interessant vind is de prijs. Daarom verkies ik meestal goedkopere d'addario's en wissel ik gewoon sneller.
Naar mijn mening is elke snaar in dezelfde categorie gelijk aan elkaar. Ok ok er zitten verschillen in kwa frequenties en dergelijke, maar tot hiertoe heb ik nog niet zo'n baanbrekenden verschillen ontdekt. Levensduur is een andere verhaal.
alles heeft te maken met smaak en gewoonten, net zoals de aankoop van je guitar, bass, drum, auto, huis,...
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 08:25 |
|
|
berrebas schreef: Elixir is zeker een leuk snaarmerk! Ze blijven idd langer vers klinken enkel is het wennen in begin aan die coating. Spijtig wel dat deze begint te verteren om het zo lekker te zeggen. Maar ja dat is ook jouw startshot om eens naar je lokale snarenwinkel te gaan en een vers pakje te halen.
Wel, dat eerste klopt dus niet hé... 't Is niet omdat je Elixirs beginnen te rafelen dat je er nieuwe moet gaan halen. De klank degradeert ook niet met het rafelen en het grootste deel van de coating blijft volgens mij toch achter. Een pakje elixirs blijft er bij mij (op de bas waar ik het meest op speel) gemakkelijk tot een jaar opliggen. Toen ik met Ernie Balls speelde waren dat 3 tot 5 pakjes per jaar. Reken maar uit...
|
|
 |
|
 |
|
berrebas
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 08:52 |
|
|
GuineaPig schreef: Wel, dat eerste klopt dus niet hé... 't Is niet omdat je Elixirs beginnen te rafelen dat je er nieuwe moet gaan halen. De klank degradeert ook niet met het rafelen en het grootste deel van de coating blijft volgens mij toch achter. Een pakje elixirs blijft er bij mij (op de bas waar ik het meest op speel) gemakkelijk tot een jaar opliggen. Toen ik met Ernie Balls speelde waren dat 3 tot 5 pakjes per jaar. Reken maar uit... Ik zag dit in de context van speelbaarheid. Ik ondervond degelijk ongemak als de snaren aan het rafelen waren. het voelde niet aan zoals het aanzou moeten voelen. Daarmee dat ik zeg dat het dan de moment van vervanging is aangebroken. Sound gewijs kan je er idd nog even tegen. Maar kwa looks en feel is dat toch wel anders.
|
|
 |
|
 |
|
bastom
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 13:55 |
|
|
|
Wat is dat eigenlijk juist die coating? Is dat een laagje plastic die erover ligt? of iets anders? Wat rafelt er dan los??
|
|
 |
|
 |
|
GuineaPig
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 14:28 |
|
|
|
Dat is inderdaad een heel dun plastiek laagje. Bij Elixir heb je de nanoweb en polyweb coatings (ik gebruik steeds de nanoweb versie, de andere ben ik zelf nog niet tegengekomen). Wat de preciese samenstelling is (welke chemische verbinding) weet ik niet.
De coating beschermt je snaren o.a. tegen vocht, zweet en vuil van je vingers waardoor ze minder snel slijten. De nanoweb coating is heel dun, de polyweb zou iets dikker zijn. Ze zouden lichtjes anders klinken (nanoweb: helder en punchy, polyweb: gebalanceerd en 'smooth') en de polywebs zouden (omdat de coating dikker is) 'vingergeluiden' reduceren.
|
|
 |
|
 |
|
bastom
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 14:42 |
|
|
Ahzo, die lagen er op mijn allereerste basje ooit... Ben daar persoonlijk nooit aan geweest.. geef mij maar gewone snaren 
|
|
 |
|
 |
|
Kennet
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 23 jan 2009 23:54 |
|
|
Ik heb niet lang geleden elexir nanoweb op mijn 5-snarige soundgear liggen. Het is gewoon een ander instrument geworden. Het geluid is nog nooit zo helder geweest. Ik heb niets moeten inleveren aan lage klanken, het is gewoon allemaal veel zuiverder. Aangezien ze er nog maar een paar weken op liggen kan ik niets zeggen over de slijtage. Ze zijn idd vrij duur, maar het is tenslotte een essentiëel element van je instrument. Snaren zijn bij uitstek de verbinding tussen de muzikant en zijn klank. Mooi geformuleerd, die laatste zin he... Ik moet echt vroeger in mijn bed kruipen...
|
|
 |
|
 |
|
pol
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 27 feb 2009 13:39 |
|
|
|
eerste set bij bij was GHS flea sigs op mijn stingray, hier had ik hetzelfde probleem mee als de ghs gitaarsnaren, klonken dadelijk heel dood, eerste 2 weken klonken ze wel redelijk.
Nu DR low riders, en da's al een stuk beter, klinken helderder en spelen precies wat soepeler.
|
|
 |
|
 |
|
DeGecko
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 17 maart 2009 11:50 |
|
|
|
Ik gebruik meestal Elixir en op sommige bassen ook wel een D'Addario EXL170. Ik hou ook wel van flat wounds dus...
Nou had ik het lumineuze idee om op m'n MusicMaster basje een keer half wounds te leggen (D'Addario ENR71S) en man, de klank is wel leuk maar ze spelen voor geen meter :s.
Ik hoop at ze nog wat wennen, maar denk gewoon dat door de halve vlakking de randjes tussen vlak en dal een veel te ruw gevoel geven...
|
|
 |
|
 |
|
peter6toy
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 13 jun 2009 22:33 |
|
|
DR Hi-Beam voor in de studio, beste bassnaren ooit. Gebruik ze wel niet constant, freten gewoon fretten  Zijn blijkbaar 'harder' dan fretmateriaal, relijk sletig. 'Gele' Ernie Balls voor 'gewoon' ... redelijk snel dof, maar snaren koken werkt al jaren voor mij ...
|
|
 |
|
 |
|
xGxbeatdown
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 13 jun 2009 23:39 |
|
|
peter6toy schreef: 'Gele' Ernie Balls voor 'gewoon' ... redelijk snel dof, maar snaren koken werkt al jaren voor mij ...
kun je dat even uitleggen? Want daar wil ik precies meer van weten (=
|
|
 |
|
 |
|
koentje_bassist
|
Berichttitel: Re: Bas-snaren Geplaatst: 14 jun 2009 17:14 |
|
|
|
Je snaren uitkoken. Werkt redelijk goed om het vuil te verwijderen. Ik deed het vroeger ook tot ik een veel betere methode gelezen had, nl. de spiritusmethode. Bij het koken voelen de snaren achteraf veel ruwer aan en je krijgt ze ook nooit echt optimaal (vooral de E-snaar dan). Beter is ze in een buis of tupperware-potje (afgesloten want spiritus of brandalcohol verdampt) een nachtje te laten zitten, goed ondergedompeld in de spiritus. De volgende dag haal je de snaren eruit, wrijft ze goed af met een oude doek en leg ze terug op je bas. De gebruikte spiritus giet je terug in de fles, maar laat het lopen door een koffiefilter, zo haal je het vuil eruit. Snaren zijn niet veranderd van structuur, klinken terug ongelooflijk helder voor de eerste weken (maar verminderd natuurlijk met de maanden) en ze gaan ook niet sneller breken. Voor 6€ heb je zo'n busje waar ik nu al 2 jaar mee doe. Veel goedkoper dan altijd nieuwe snaren te kopen. Op dit moment liggen mijn snaren er een jaar op, heb ze ongeveer 4 of 5 keer in de spiritus gestoken en krijg ik het gevoel ze eens te moeten vervangen. Niet echt nodig, maar heb gewoon het gevoel. Nieuwe snaren hebben natuurlijk net dat tikkeltje meer.
_________________ EBMM Stingray, GK 1001RBII, GK 410 SBX, GK 115 SBX, Markbass Traveler 102 http://www.bettyendebennys.be
|
|
 |
|
 |
|